Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Ook al weet u het misschien niet: u zwemt tussen de haaien

William Visterin

 
Wat hebben reisbureaus, horloges, taxichauffeurs, wegenkaarten, wekkers, kassa’s, kranten, taalgidsen en sleutels met mekaar gemeen? Ze zijn allemaal het slachtoffer van haaien en big bang disruption.

Wat hebben reisbureaus, horloges, taxichauffeurs, wegenkaarten, wekkers, kassa’s, kranten, taalgidsen en sleutels met mekaar gemeen? Ze zijn allemaal het slachtoffer van big bang disruption, een nieuwe vorm van innovatie die uw bedrijf razendsnel kan doen ontwrichten.

Google

De dag dat Google zijn Google Maps Navigation aankondigde, daalde de aandelenkoers van de traditionele GPS-systemen met ruim 15 procent. Tussen 2008 en 2012 zagen TomTom en Garmin hun inkomsten uit de consumentenmarkt met ruim 40 procent afnemen. Mobiele navigatie-apps zijn een schoolvoorbeeld van big bang disruption, zo schrijven Larry Downes en Paul Nunes in hun nieuwste boek ‘Big Bang Disription’.

Wie big bang disruption zegt, zegt technologie. Sommige disruptieve bedrijven, zoals Uber en Airbnb, bieden eigenlijk vooral een toepassing of app. En dat gaat makkelijk dan ooit. “Je kan vandaag beschikken over alle voordelen van IT, zonder dat de verplichtingen ten aanzien van vaardigheden en infrastructuur”, aldus Peter Christy , research director bij 451 Research. “Startende bedrijven maken onmiddellijk gebruik van de beste en goedkoopste clouddiensten, zonder interne IT-afdeling en zonder software-integratie.”

Vaarwel klok, welkom haai

In het verleden werden productintroducties afgemeten volgens de klassieke klokcurve van Everett Rogers met de zogenaamde early adopters, early en late majority en laggards. Maar vandaag is de haaienvin van toepassing. Die bestaat uit vier delen. Big bang disruption begint met een reeks kleinschalige en vaak losstaande experimenten, singulariteit genoemd. Maar wanneer de juiste combinatie van technologieën wordt gekoppeld aan het juiste bedrijfsmodel is er vrijwel onmiddellijk groot succes, dat ook snel terugvalt.

De Kinect, een accessoire voor de Xbox 360 van Microsoft is hier een goed voorbeeld van. Dit apparaat leek uit het niets te komen, hoewel veel sectoren er al ontwikkelingen rond hadden gedaan. Van de Kinect (kostprijs 150 dollar) werden er in de eerste 60 dagen maar liefst 8 miljoen verkocht (big bang).

Maar binnen de zes maanden was er een scherpe daling in de verkoop (big crunch). Al werd de innovatie later gebruikt in en gecombineerd met andere technologieën (entropie).

Big Bang Disruption, strategisch omgaan met disruptieve innovatie, Larry Downes en Paul Nunes, Business Contact, 2014, ISBN: 9789047007678

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS