Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Veiligheidsrapport Uber brengt seksueel misbruik tijdens ritten in kaart

Jens Jonkers

 
Uit een rapport van Uber blijkt dat er in 2017 en 2018 meer dan 450 gevallen van verkrachting tijdens een rit plaatsvonden.

Nadat in 2018 enkele vrouwen een aanklacht tegen hun Uber-chauffeur indienden omwille van grensoverschrijdend gedrag, beloofde het transportbedrijf een groot veiligheidsonderzoek te houden. Het resulterende onderzoeksrapport is nu door Uber gepubliceerd. Daarin wordt de veiligheid tijdens 2,3 miljard ritten in de Verenigde Staten tijdens 2017 en 2018 geanalyseerd. En daar komen toch enkele conclusies uit die je mond doen openvallen.

Het moet wel gezegd worden dat volgens het rapport 99,9% van al die ritten zonder incidenten is verlopen. Dat betekent dat er nog 0,1% overschiet waar dus wel het een en ander misgaat. Hoewel de meeste incidenten van lichte aard (zoals een verkeersovertreding of agressief rijgedrag van de chauffeur) zijn, werden er ook enkele honderden ‘zware’ incidenten geregistreerd.

Seksueel misbruik

Onder die categorie valt vooral grensoverschrijdend gedrag. Daarbij moet je denken aan het ongewenst aanraken of zoenen van een persoon, maar ook (poging tot) verkrachting. Dat laatste gebeurde in twee jaar tijd 464 keer. Naast grensoverschrijdend gedrag geeft het rapport ook cijfers over fysieke agressie. Dat had in 19 gevallen zelfs een dodelijke afloop.

Volgens Uber is het niet eenvoudig om zulke incidenten naar buiten te brengen, waar wel noodzakelijk om er aandacht aan te besteden. Dat vertelde Tony West, advocaat en juridisch raadsman voor Uber aan NBC News. Seksueel misbruik wordt nog te vaak door bedrijven onder de mat geveegd, uit vrees voor reputatieschade. De cijfers verwonderen West dan ook niet helemaal, aangezien seksueel misbruik een veel groter probleem is in de maatschappij dan wat vaak gedacht wordt. Tenslotte wil Uber ook onder de aandacht brengen dat chauffeurs evengoed dader als slachtoffer van seksueel misbruik kunnen worden. Hun rapport toont zelfs aan dat ze in de meeste gevallen het slachtoffer zijn.

Veiligheidsmaatregelen

Omdat elk incident van grensoverschrijdend een traumatische ervaring voor het slachtoffer is, moet Uber blijven investeren in veiligheidsmaatregelen. Sinds 2018 doet Uber continue achtergrondchecks. In het rapport zeggen ze dat 1 miljoen potentiële chauffeurs op basis van die achtergrondcheck niet zijn weerhouden, en dat ze daarmee nog 40.000 chauffeurs op non-actief hebben kunnen zetten. Andere maatregelen die Uber al aan zijn app toevoegde zijn een notificatiewaarschuwing voor onverwacht lange haltes onderweg, een rapportagetool voor chauffeurs waarmee ze tijdens de rit incidenten kunnen melden en een functie waarmee het Amerikaanse noodnummer 911 via de app kan bereikt worden. Ze zijn onlangs ook begonnen met het opnemen van ritten. Daarnaast wil Uber nog met zijn concurrent Lyft een systeem creëren om informatie over ontslagen chauffeurs uit te wisselen, een verificatiesysteem via PIN-code voor passagiers en zal het vanaf nu regelmatiger rapporten publiceren.

Maar toch kan volgens veiligheidsexperts nog meer initiatieven nemen om de veiligheid van chauffeurs en passagiers te garanderen. Een probleem wat zich nog vaak voordoet en waardoor Uber zijn licentie in Londen is kwijtgeraakt, is dat niet-geregistreerde chauffeurs binnendringen op de accounts van de geregistreerde chauffeurs en hun foto’s en gegevens vervangen. Daarmee halen ze dan klanten op. Experten pleiten daardoor bij Uber voor het invoeren van een aanmeldingssysteem voor chauffeurs via hun vingerafdruk. Maar dat wil het bedrijf omwille van privacyredenen liever niet doen. Mensenrechtenorganisaties waren in ieder geval wel tevreden dat Uber naar buiten komt met deze cijfers. Het toont aan dat Uber op zijn minst zijn ogen niet sluit voor veiligheidsproblemen.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS