Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Tesla gaat eerste ‘gigafabriek’ in Europa bouwen

Jens Jonkers

 
De stad Berlijn mag binnenkort Tesla verwelkomen. De autofabrikant gaat eindelijk ook beginnen met het assembleren van auto’s op het Europese continent.

Het nieuws werd door CEO Elon Musk zelf aangekondigd op Twitter. Veel meer dan de twee woorden ‘GIGA BERLIN’ bevatte die tweet niet, maar toch was de boodschap niet te misverstaan: Tesla heeft plannen om een nieuwe ‘gigafabriek’ te bouwen in de buurt van Berlijn. Deze zal volgens het Amerikaanse CNBC in de buurt van de luchthaven komen.

In de fabriek zullen onder andere accu’s en aandrijflijnen geproduceerd worden. Maar veel interessanter natuurlijk is dat de fabriek ook zal dienen voor de assemblage van auto’s. Het Model Y zal de eerste Tesla-wagen zijn die op Europese grond zal geproduceerd worden. Verwacht wordt dat op termijn Model 3 zal volgen.

Nederland grijpt er naast

Elon Musk heeft al sinds enkele jaren de ambitie om een nieuwe fabriek in Europa neer te zetten. De gigafabriek in Berlijn wordt de vierde van Tesla. Andere fabrieken zijn gevestigd in Nevada, New York en Shangai. De fabriek in Europa is daarom een belangrijke strategische zet voor Tesla. Voor de verkoop van Europa is het tot op heden afhankelijk van import vanuit de Amerikaanse fabrieken. De invoerheffingen op onder andere staal en aluminium die de regering van Trump vorig jaar invoerde was voor Tesla een zeer slechte zaak. Dat gaat nu grotendeels omzeild worden doordat distributie voor de Europese markt vanuit Berlijn zal kunnen gestuurd worden.

Er waren lang vraagtekens waar de Europese fabriek uiteindelijk zou komen. Hoewel Musk altijd wel een voorkeur leek te hebben voor Duitsland, werd Nederland ook als een realistische optie beschouwd. Het Europese hoofdkantoor van Tesla is immers gevestigd in Amsterdam. De tweestrijd is uiteindelijk gewonnen door Duitsland. Musk verklaarde dat voor Duitsland gekozen is omwille van het ‘meesterlijke ingenieurschap’ waar de Duitsers voor bekend staan. Een stereotiep misschien, maar zeker in de auto-industrie één dat een bron van waarheid bevat. Het hoofdkantoor zal wel niet mee verhuizen naar Berlijn en blijft gewoon in Amsterdam. Tesla wil op die manier ook de voeling met de Benelux blijven behouden.

De verwachtingen luiden dat de gigafabriek vanaf eind 2021 volledig operationeel zal zijn.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS