Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

AI: jouw trouwe metgezel op weg naar de toekomst

Jens Jonkers

 
Business zal in de toekomst sterk steunen op AI. Maar waarom zou je als bedrijf hier nu in willen investeren?

Op donderdag 14 november vindt Business Meets AI plaats. Tijdens een intensieve dag vol lezingen maken we bedrijven duidelijk hoe Artifical Intelligence voor hen een meerwaarde kan zijn. Inschrijven voor dit evenement kan nog steeds via deze link.

Want dat deze technologie een steeds prominentere rol begint te spelen in onze maatschappij, dat valt haast niet meer te overzien. AI is ook steeds meer de businesswereld aan het transformeren. En dat biedt voor jouw als bedrijf misschien enkele uitdagingen, maar vooral vele opportuniteiten.

Voordelen van AI

Want het implementeren van AI kan je als bedrijf veel tijd en geld uitsparen. Veel vervelende en tijdrovende werkjes kan je door een intelligent computerprogramma laten opknappen. Zo kunnen de werknemers zich focussen op de echt belangrijke taken, die de prestaties van je bedrijf omhoog zullen doen gaan. Dat roept (ergens wel begrijpelijk) vaak vragen op of AI dan niet zal leiden tot het verdwijnen van veel banen. Maar AI kan langs de andere kant juist nieuwe nichebanen creëren. Het werken met en integreren van deze technologie vereist erg specifieke competenties waarin mensen zich kunnen specialiseren. Hoe AI tot nieuwe banen leidt, is één van de vele onderwerpen die we zullen behandelen tijdens het evenement.

Verschillende toepassingen mogelijk

Het voordeel van AI is dat het ook op verschillende bedrijfsniveaus kan geïmplementeerd worden. Vaak zijn hier echt geen grote herstructureringen voor nodig zoals bedrijven wel eens vrezen. Noch hoeft deze technologie per definitie een hoog kostenplaatje te hebben.

Iedereen zal het met me eens zijn wanneer ik zeg dat het hebben van een overzichtelijke webpresence vandaag de dag een absolute vereiste is om als bedrijf relevant te kunnen zijn. Maar niet in elk bedrijf zijn de noodzakelijke IT-competenties aanwezig om dit te beheren. In plaats van een externe IT-partner te zoeken, kan AI een veel eenvoudigere oplossing bieden. Jimdo is een software die een website voor je bedrijf kan creëren. Zeker als je al een Facebook- of LinkedInpagina hebt, kost het gebruiken van deze software geen moeite. De AI zoekt zelf naar de noodzakelijke informatie en de beste afbeeldingen, en giet deze in een design. De Jimdo-assistent zoekt en repareert defecte links, en assisteert je in de praktisch kant van het uitbouwen van de SEO-strategie.

Ook de marketing- en salesafdeling van je bedrijf kan met gebruik van AI een flinke boost krijgen. Algoritmen kunnen als geen ander programma gegevens van klanten analyseren om gericht te kunnen adverteren. Facebook is een absolute uitblinker in dit domein. Als bedrijf kan je ook via hun software een advertentie maken, die Facebook dan uitstuurt naar de targetgroep die je de algoritmen opdraagt. Google Analytics analyseert het trafiek van je website om je meer informatie te geven over de doelgroep(en) die interesse toont in je website. Leadinfo is een in Nederland ontwikkelde software die je een handig overzicht geeft van je professionele klanten. Je krijgt er de contactgegevens bij plus een overzicht van de door klanten bezochte pagina’s. AI helpt je om je advertenties gerichter te maken doordat je weet wie aan te spreken en vooral hoe. Aan de lijst handige tools die al ontwikkeld zijn, komt geen einde.

Chatbots

We kunnen dan ook eindeloos doorgaan over de verschillende implementaties van AI, maar dat zal zeer uitgebreid aan bod komen tijdens BMAI. We staan nog even stil bij chatbots, nog een trend in volle opmars. Klanten die vragen hebben over een product of dienst die je aanbiedt, eisen een snel en behulpzaam antwoordt. Een slechte behandeling van zulke vragen is één van de grootste oorzaken van klantenverlies. Maar menselijk personeel kan onmogelijk elk moment van de dag even gemotiveerd zijn voor deze interactie. Een goed functionerende chatbot leidt tot een betere service en bijgevolg grotere klantentevredenheid. Virtuele assistenten zoals de bekende Alexa van Amazon hebben ook al laten zien dat ze in e-commerce een grote meerwaarde kunnen hebben.

Wil je meer te weten komen over hoe artificiële intelligentie jouw bedrijf kan veranderen? Schrijf je dan zeker hier in voor Business Meets AI op donderdag 14 november in Bluepoint (Antwerpen).


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS