Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
ID.3

Volkswagen onthult elektrische ID.3 ‘voor het volk’

Wouter Scholiers

 
Op de Frankfurt Motor Show lanceert Volkswagen eindelijk de ID.3. Een volwaardige elektrische hatchback, beschikbaar vanaf 30.000 euro.

Een elektrische wagen onder de 30.000 euro, dat is de nieuwe ID.3 die Volkswagen gisteren op de grote Frankfurt Motor Show toonde. Het Duitse premiummerk deed eindelijk zijn ID.3, waarover al zo lang werd gesproken, uit de doeken.

ID.3 varianten

De nieuwe elektrische wagen komt in drie varianten: 330, 420 en 550 km. De eerste variant krijgt een accu van 45kWh. Die levert op basis van de WLTP-norm dan 330 km aan actieradius. De tweede variant krijgt een een 58kWh-accu die op basis van WLTP een radius zou moeten hebben van 420 km en tot slot krijgt de laatste en duurste variant een 77kWh-accu om zo’n 550 km te bollen.

De wagen is verkrijgbaar vanaf 30.000 euro. Daarvoor krijg je dan de laagste variant met een 45kWh-accu en zo’n 330 km actieradius. Bij elk niveau dat je meer batterijvermogen wil zal uiteraard ook de prijs mee stijgen.

ID.3

Elektromotor, aansturing en transmissie zijn allen op de achteras ondergebracht.

Opladen

Net zoals bijvoorbeeld bij Tesla, levert Volkswagen nu ook een bijbehorende applicatie voor zijn ID.3. Die applicatie biedt voornamelijk functies waarmee je het gehele oplaadproces kan bedienen. Zo weet je wanneer de batterij is opgeladen en of er eventuele problemen zijn. De kleinste batterij is op te laden op wisselstroom (7.2kW) en op gelijkstroom met 5kW maximum. Je kan bij wijze van optie dat wel verhogen naar 100kW. De grootste batterij kan uiteindelijk opladen op gelijkstroom tot zo’n 125kW.

ID.3

In tegenstelling tot een aantal concurrenten zit de laadpoort achteraan rechts.

Veel ruimte

Volgens Volkswagen heeft de wagen een ‘revolutionair ruimteconcept’. In de ID.3 zit geen middentunnel zoals je in veel reguliere wagens hebt. Dat maakt dat je vanbinnen een ‘open-space’-interieur krijgt waardoor de wagen nog groter oogt. De kofferruimte is zo’n 385L groot en je kan tot vijf volwassenen kwijt in de ID.3.

Tech

Zoals je op de foto’s kan zien krijg je in de wagen twee belangrijke displays mee. Eentje die zich centraal in de wagen bevindt waarop je alle belangrijke info over de wagen kan terugvinden en eentje aan het stuur voor de bestuurder. De wagen is voorzien van alle moderne technologische snufjes die je rij-ervaring een stuk veiliger moeten maken.

Net zoals bij Tesla heeft ook Volkswagen ervoor gekozen om alle fysieke knoppen achterwege te laten. Buiten de raambediening en alarmlichten zijn er nog maar weinig echte knoppen. Je kan de ID.3 ook bedienen via spraak. Zeg ‘hallo ID’ en je trouwe wegkompaan helpt je meteen verder.

ID.3

Volkswagen haalt een heleboel fysieke knoppen weg.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS