Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Apple App Store

Nieuwe regels App Store voor kinder-apps uitgesteld door Apple

Wouter Scholiers

 
Malafide applicaties in de App Store halen nog te veel gebruikersgegevens binnen van minderjarige kinderen. Daar wil Apple nu iets aan doen.

In juni kondigde Apple nieuwe regels voor zijn populaire App Store aan. Zogenaamde kinder-apps zouden vanaf volgende maand onderhevig zijn aan nieuwe, strengere regels die het binnenhalen van gebruikersdata bijna volledig aan banden leggen.

September

Zoals gezegd zouden de regels in september van kracht gaan, nu heeft Apple laten weten die regels nog even uit te stellen, dat vertelt marketing-topman Phil Schiller. Ontwikkelaars waren het alvast niet eens met de nieuwe regels, ze zouden juist legitieme applicaties die het wel goed voor hebben met privacy in een slecht daglicht stellen. Bovendien zijn bonafide applicaties dan ook het slachtoffer terwijl het eigenlijk zaak is om de échte rotte appels er tussenuit te halen.

“Ouders zijn bezorgd wanneer hun kinderen ongepaste en vreemde advertenties te zien krijgen.” – Phil Schiller, Apple

Gratis model op de schop

Ontwikkelaars hebben laten weten dat ze bang zijn dat ze hun applicaties niet langer meer gratis kunnen aanbieden na de nieuwe regels. Momenteel leven veel van die apps van advertentie-inkomsten en dat zou een stuk minder gemakkelijk worden. Er wordt ook gedacht dat de malafide ontwikkelaars uiteindelijk toch een omweg zullen vinden en dat de legitieme apps dan extra het slachtoffer zijn.

App Store

Onder andere gaming app Tankee klaagt over de nieuwe regels.

Machtsmisbruik

Naast de onterechte slachtoffers gaan er ook stemmen op die beweren dat Apple misbruik zou maken van zijn machtspositie en zo ontwikkelaars in een hoekje duwt. Het bedrijf is immers een belangrijke inkomstenbron voor de ontwikkelaars en er zijn maar weinig alternatieven. Wereldwijd werd in de eerste helft van 2019 alleen al zo’n 25.5 miljard dollar gespendeerd aan apps in de App Store, een schril contrast met de 14 miljard dollar in Google’s Play Store.

In een artikel van The Washington Post reageert Apple’s topman Phil Schiller nog dat Apple er alles wil aan doen om kinderen beter te beschermen. Het reageert daarmee op de bezorgdheden die verschillende ouders al doorgaven aan de iPhonebouwer. Schiller stelt dat ‘ouders bezorgd zijn wanneer kinderen vreemde of ongepaste advertenties zien, zeker omdat ze ons vertrouwen’.

Afbeeldingsresultaat voor phil schiller apple

Phil Schiller, hoofd Marketing bij Apple

Spotify

Het klinkt een beetje als een kat en muis spelletje. Maar ook in Europa botst Apple tegen een rechtszaak die het machtsmisbruik van de App Store wil aanklagen. Zo startte de muziekstreamingdienst Spotify eerder dit voorjaar nog een rechtszaak omdat Apple Music onterecht meer naar voren zou komen dan de streamingdiensten van derden. Zo zou het bedrijf zijn monopolie kunnen versterken en de prijzen van applicaties of abonnementen doen dalen.

Momenteel is het onduidelijk hoe groot de portie kinderapplicaties in de App Store is. Apple gaf geen concrete cijfers maar verwacht wordt dat de inkomsten daaruit maar heel klein zijn. Het is ook niet duidelijk hoeveel ontwikkelaars en apps zich niet aan de huidige regels houden.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS