Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
torfs

Succes van Torfs-webshop zorgt voor lagere winst

Bram Lodewijks

 
De inspanningen van Torfs op het vlak van e-commerce zorgen voor hogere verkoopcijfers, maar jammer genoeg ook voor een daling in de totale winst.

Laptops, hoofdtelefoons, broeken, make-up, schoenen… we kopen het tegenwoordig steeds meer online, maar daar zijn niet alle bedrijven even gelukkig mee. Schoenenketen Torfs zag in het afgelopen jaar bijvoorbeeld een mooie stijging in het aantal verkochte items in zijn webshop. Ondanks die stijging was er jammer genoeg een daling in de totale winst, die van 4,1 miljoen euro zakte naar 1,4 miljoen euro.

Hoge (onderhouds)kosten

Torfs verkoopt het merendeel van zijn schoenen nog steeds in zijn fysieke winkels. De schoenen die via de webwinkel verkocht werden, zijn op dit moment goed voor zo’n 17% van het totaalaantal. Dat percentage is weliswaar 20% hoger dan vorig jaar. Het grootste probleem zijn de hoge algemene kosten van e-commerce. De webwinkel moet onderhouden worden en ook logistiek zit het verhaal complexer in elkaar dan bij de verkoop in een fysieke winkel. Voeg daar nog de verzend- en retourkosten van de verkochte schoenen aan toe en je krijgt een resultaat dat niet heel winstgevend is.

Toch kan Torfs de investeringen in de webwinkel niet achterwege laten. Zonder goed uitgebouwde en actieve webwinkel kan een retailer zichzelf niet staande houden tegenover e-commercereuzen zoals bol.com en Zalando. Torfs geeft aan dat het zijn e-commercestrategie kritisch gaat bekijken. Wat de toekomstplannen ook zullen zijn, één ding is duidelijk: verzendkosten invoeren is geen optie, want op die manier krijgt de concurrentie, die gratis verzending aanbiedt, meteen een onoverbrugbaar voordeel.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS