Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
LG - 1

LG’s mobiele divisie ziet smartphoneverkopen met 20 procent dalen

Jeffrey van de Velde

 
Voor LG is het tweede kwartaal ten einde, en wederom loopt de mobiele divisie achteraan met een daling van de smartphoneverkopen van 20 procent.

LG is een merk die je tot een paar jaar terug tot de top vijf van de smartphonemarkt kon rekenen. In de dagen van de LG G2 en G3 wist het bedrijf werkelijk verkoophits te behalen. Heel makkelijk was het voor LG daarna niet meer. Veel smartphones zien er immers hetzelfde uit, en LG sprong er juist niet bovenuit wat betreft specificaties en de software. LG heeft nog wel veel uitgetest, zo kwam het bij de LG G5 met een modulair concept. Ook dat mocht niet baten, want veel modulaire accessoires zijn er niet over de toonbank gegaan. Cijfers over het tweede kwartaal laten wederom een zeer pijnlijk beeld zien: LG’s divisie leverde in het tweede kwartaal zo’n 20 procent minder smartphones.

Smartphonedivisie in het rood

In de kwartaalcijfers is goed te zien dat het geen rooskleurig plaatje is voor LG. In vergelijking met Q2 2018 leverde LG 21,6 procent minder smartphones. Dat resulteerde dan ook in een rood plaatje bij de mobiele divisie, waar een verlies genoteerd staat van 204 miljoen euro. In de kwartaalcijfers zijn deze kosten geschoven achter hogere marketingkosten, naast de kosten voor de verplaatsing van zijn smartphone productie naar Vietnam. LG vergeleek Q2 ook met Q1 van 2019, en daar zien we een positief beeld. Voor het tweede kwartaal zou het juist hogere verkoopcijfers hebben genoteerd, in de resultatenrekening wordt gesproken over een groei van 6,8 procent.

Wat betreft de televisiedivisie staat er voor LG ook een licht verlies in de schijnwerpers. Nog altijd niet zorgwekkend, maar wel verrassend gezien het een van LG’s best presterende divisies is. In het tweede kwartaal daalde de omzet met 4,5 procent naar 2,8 miljard euro, in dezelfde periode vorig jaar lag de omzet daarmee op bijna 3 miljard euro. Deze daling is het gevolg van het missen van een groot (wereldwijd) sportevenement ten opzichte van 2018, aldus de fabrikant. Voornamelijk in Europa en Zuid-Amerika wist de Koreaanse fabrikant de kopers niet massaal over de streep kunnen trekken. Wel verwacht de fabrikant dat er later dit jaar een hogere vraag zal ontstaan naar ‘duurdere en premium’ LG OLED’s en NanoCell-televisies.

15,4 procent lagere winst

Wat betreft de Vehicle Component Solutions Company, is eigenlijk maar weinig negatiefs in het persbericht terug te lezen. Deze divisie wist, mede door de stijgende verkopen van elektrische auto’s en hogere vraag naar infotainmentsystemen, een omzet te noteren van 1,1 miljard euro. Daarmee is het met een verlies van 42,8 miljoen euro nog niet tot de groene cijfers doorgedrongen, maar dat zou te maken hebben met het opstarten en vertragingen van nieuwe processen. Wat betreft LG’s omzet over alle divisies komen we uit op 12 miljard euro, met een winst van 500 miljoen euro. Dat laatste cijfer ligt zo’n 15,4 procent lager in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar – pijnlijk… 


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
Samenvatting: | | | |
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

[Blog] Hoe pakt Combell een hostingproject aan? Van aanvraag tot verhuis

Vandaag om 14u54   |