Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Toyota test zelfrijdende Lexus uit op Brusselse wegen

Wouter Scholiers

 
Toyota heeft eindelijk de toelating gekregen om zijn zelfrijdende Lexus LS uit te testen op onze drukke Brusselse wegen.

Geen enkele autobouwer probeerde het al, een zelfrijdende wagen in het Brusselse verkeer. En gelijk hebben ze want het verkeer in Brussel is pure chaos. Echter is Toyota er toch in geslaagd.

Primeur voor Brussel

Sinds gisteren rijdt een Toyota Lexus LS volledig autonoom in Brussel, in de Wetstraat en Belliardstraat. Wie in de komende 13 maanden door die week rijdt zal hem waarschijnlijk zien rondrijden. De Japanse autobouwer Toyota heeft sinds kort eindelijk te toelating gekregen om het proefproject te lanceren.

Toyota is daarmee ook de eerste autobouwer die dit probeert. Al sinds 2016 heeft de federale regering het mogelijk gemaakt via bepaalde gedragscodes om dit soort tests toe te laten. Maar geen enkele producent probeerde het eerder. Vermoedelijk omdat de technologie nog niet op punt stond.

“We hebben bewust voor deze drukke wijk gekozen.” – Toyota

Volledig autonoom

De Lexus LS rijdt volledig autonoom rond. Dat wil zeggen dat er geen chauffeur meer achter het stuur zit. De wagen bepaalt dus volledig zelf wanneer hij stopt of gas geeft. Uiteraard werd er eerst een uitgebreide risico-analyse uitgevoerd alvorens Toyota de mogelijkheid kreeg om de tests uit te voeren. Het gaat hier immers over scenario’s met echte voetgangers en auto’s. De auto moet dus juist en adequaat reageren om fouten te voorkomen.

Echter zal er in deze Lexus LS wél nog een bestuurder achter de auto zitten. Het risico is anders veel te groot. De auto mag ook niet rondrijden tijdens spitsuren en bij grote evenementen in Brussel. In tegenstelling tot een Tesla Model 3 kan deze wagen zichzelf dus besturen. Dat maakt de ervaring voor de bestuurder die meerijdt nog specialer.

Toyota stelt in het persbericht dat het bewust heeft gekozen voor deze Brusselse wijk. Het verkeer is er heel druk en dicht op elkaar, waardoor de wagen op 13 maanden tijd dubbel zoveel kan ‘bijleren’.

Autonome Lexus LS in actie.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS