Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Tesla Model X

“Tesla Autopilot is dommer dan menselijke bestuurders” aldus nieuw rapport

Sven Van Herck

 
Gaat Tesla te snel in zijn ontdekkingsreis naar volledige autonoom rijden? De meningen verschillen duidelijk.

Het zijn enkele minder goede weken voor Tesla. Vorige week vloog opnieuw een geparkeerde Tesla in brand door problemen met de batterij en een Tesla met de Autopilot-functie actief reed in op de achterkant van een brandweerwagen. Vooral dit laatste ongeval roept nu vragen op bij de veiligheid van Tesla’s zelfrijdende systeem.

Dezelfde vragen stelde ook Consumer Reports zich en het ondervond dat Autopilot helemaal niet zorgt voor de vlotte rijervaring die het belooft. Meer nog, het zorgt zelfs voor een veiligheidsrisico bij zijn bestuurders. CR gaat zelfs zo ver om te zeggen de Autopilot-functionaliteit een pak minder competent is dan een menselijke bestuurder en dat het aan ons mensen is om de software te helpen, in plaats van andersom.

Meer dan 66 miljoen kilometer

Tesla zelf verwijst in commentaar naar het feit dat Autopilot ondertussen meer dan 9 miljoen keer van baanvak is gewisseld zonder problemen en dat Tesla-bestuurders meer dan 66 miljoen kilometer hebben afgelegd met Autopilot actief. Die cijfers worden echter tegengesproken, omdat ze een veel te kleine steekproef zijn. Amerikaanse bestuurders leggen jaarlijks namelijk bijna 5000 miljard kilometer af en om representatieve cijfers voor te kunnen leggen zou de testvloot van Tesla minstens 8 miljard kilometer moeten afleggen, een hoeveelheid waar 100 Tesla’s 225 jaar over zouden doen als ze de klok rond aan 40 kilometer per uur zouden rijden.

Ook bestuurders maken fouten

Verder is er ook nog het menselijke aspect van de hele situatie. Het is immers zo dat bestuurders niet blindelings mogen vertrouwen op de Autopilot en nog steeds beide handen aan het wiel moeten houden met de functie actief. Dat gebeurt echter niet, zo blijkt uit verschillende rapporten van ongevallen waarin bestuurders blijkelijk zelf geen moeite deden om nog uit te wijken. Dit probleem werd verder ook nog eens vergroot toen Tesla in een software-update zijn wagens meer autonome controle gaf over beslissingen (zoals het veranderen van baanvak) zonder dat de bestuurder die handeling moest bevestigen (in praktijk via de richtingaanwijzer).

Consumer Reports vraagt zich dan ook af of Tesla niet te snel wil gaan door autonome systemen te introduceren die niet genoeg getest werden.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS