Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
elektrisch voertuig

57 procent voertuigen zou elektrisch zijn in 2040

Bram Lodewijks

 
Volgens een analyse van Bloomberg New Energy Finance zou 57 procent van alle voertuigen wereldwijd elektrisch zijn tegen 2040.

Momenteel zijn er slechts een handvol auto’s elektrisch in vergelijking met alle voertuigen die rondrijden. In sommige landen worden de elektrische wagens sneller geadopteerd dan in andere, maar uiteindelijk zou in 2040 maar liefst 57 procent van alle voertuigen elektrisch zijn, althans volgens het rapport van Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

Het heeft even geduurd maar het punt is eindelijk aangekomen waarop elektrische wagens evenveel beginnen te kosten als traditionele wagens. Bovendien kost het minder om een elektrische wagen op te laden dan om een traditionele wagen met benzine of diesel te vullen. Op termijn zullen elektrische wagens dan ook de goedkopere optie worden.

Vorig jaar werden er in totaal ongeveer 2 miljoen elektrische wagens verkocht in vergelijking met 85 miljoen traditionele wagens. Tegen 2040 zullen die cijfers mekaar min of meer in het midden ontmoeten: het rapport schat dat er dan 56 miljoen elektrische wagens verkocht zullen worden tegenover 42 miljoen traditionele auto’s. De daling van de prijs van de batterijen in deze wagens zal de algemene prijsdaling bovendien in de hand werken, waardoor elektrische wagens nog goedkoper kunnen worden.

Meer deelauto’s

Tot slot heeft de analyse het ook nog over deelautodiensten zoals Uber. Momenteel zouden er meer dan een miljard mensen over heel de wereld gebruik maken van dergelijke diensten. Het BNEF verwacht ook dat die diensten sneller zullen overschakelen op elektrische auto’s en op termijn de nood aan een privéwagen zullen doen afnemen.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS