Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Instagram - Facebook - fact-checkers

Facebook zet zijn fact-checkers voortaan ook op Instagram aan het werk

Jeffrey van de Velde

 
Facebook zal vanaf deze week zijn fact-checkers ook aan het werk zetten op Instagram. Daarmee zal het proberen om nepinformatie en nepnieuws, in de vorm van beelden, van het platform af te halen.

Sociale-media begonnen ooit als de perfecte plek om je familie en vrienden te spreken. In de jaren die volgde bleek het media-aspect plots enorm belangrijk: steeds meer kranten en websites richtte hun pijlen op platformen zoals Facebook, YouTube en Instagram. Helaas zijn er ook gebruikers die niets liever doen dan het verspreiden van onjuiste informatie, en daarmee onrust proberen te zaaien. Voor het tackelen van nepnieuws werkt Facebook samen met grote partijen, zoals kranten. Tot voorkort bleef fact-checking beperkt tot Facebook, maar het bedrijf zal zijn werkkracht nu ook op Instagram richten. Daarmee hoopt het foutieve beelden snel de wereld uit te kunnen helpen.

Fact-checkers op Instagram

Instagram werkte al langer aan het verminderen van nepnieuws, maar nog niet eerder met fact-checkers. Dat zal vanaf deze week veranderen. Afbeeldingen op Instagram die als onjuist worden beschouwd, worden voortaan niet meer weergegeven in het Explore-tabblad. Het verwijderen van berichten zal het platform niet zo snel doen, wel zal het proberen de verspreiding van het beeld te vertragen – daarmee houdt het eenzelfde strategie aan als Facebook. De twee platformen staan ook sterk met elkaar in verbinding: als er een foutief beeld op Facebook is gevonden, zal een algoritme op zoek gaan naar het beeld op Instagram. Toch blijven er fact-checkers nodig voor overige beelden.

Niet alle onjuiste (en soms schokkende) beelden die op Instagram verschijnen, zijn ook op Facebook en vice versa terug te vinden. Daarom zal het platform alle overige beelden langs de fact-checkers op Facebook sturen. Als een beeld vervolgens wordt bestempeld als onjuist zal het beeld dus minder uitgebreid verspreid worden, ook zou het platform denken aan het toevoegen van een pop-up als er wordt gezocht naar nepnieuws, zo kreeg Poynter van een woordvoerder te horen. Daarmee lijkt het er dus op dat het bedrijf voorlopig geen specifieke melding per bericht aan zal brengen. Wat mij betreft een gemiste kans: als er namelijk op misinformatie gestuit wordt, is dat dus niet zichtbaar.

Europese verkiezingen

Met de Europese verkiezingen op komst, is het voor Facebook en Instagram van belang om met grof geweld nepnieuws te bestrijden. Of dat mogelijk heeft geleid tot een versnelde invoering, is voor nu nog onbekend. Tegelijkertijd neemt de druk op de platformen ook toe door de snelle verspreiding van extremistische uitingen. Vorige week ging Instagram daar nog mee aan de slag om per direct Alex Jones te verbannen. Jones riep op Facebook en Twitter op tot geweld. Ook andere gebruikers die vergelijkbare gedragingen promootte zijn volgens Facebook en Instagram inmiddels verbannen.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS