Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Facebook war room

Facebook maakt gebruik van war room om misinformatie rond Europese verkiezingen te bestrijden

Bram Lodewijks

 
Facebook heeft in het kader van de Europese Parlementaire verkiezingen een war room opgericht om elke vorm van misinformatie tegen te gaan.

Later deze maand vinden de Europese Parlementaire verkiezingen plaats. De laatste jaren spelen sociale media hierbij een steeds grotere rol. Kandidaten gebruiken verschillende platformen om zoveel mogelijk stemmen te winnen, maar dat is niet het enige. Fake news en fake accounts om mensen zwart te maken en kiezers om de tuin te leiden, steken ook de kop op. Om die zaken aan te pakken, heeft Facebook besloten om opnieuw een zogenaamde war room op te richten.

Doel van de war room

Het doel van de war room is eigenlijk heel eenvoudig. Facebook heeft voor deze war room een team van een 40-tal mensen aangesteld om misinformatie zo snel mogelijk van zijn platform te verwijderen. Misinformatie mag je heel ruim opvatten. Hiertoe behoren onder andere fake accounts, valse nieuwsfeiten en zowat elke content die ingaat tegen de richtlijnen van Facebook. Het team zelf zal werken vanuit het hoofdkantoor van Facebook in Dublin en bestaat uit data-experts, ingenieurs, beveiligingsexperts … Ook is er minstens één moedertaalspreker van elke officiële Europese taal (24 in totaal) aanwezig in het team.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Facebook een war room gebruikt om misinformatie te bestrijden ten tijde van verkiezingen. Naar aanloop van de Amerikaanse verkiezingen in oktober van vorig jaar en de Braziliaanse verkiezingen waren er eveneens war rooms opgericht. Facebook was van oordeel dat deze goed werk hebben afgeleverd en daarom is er besloten om wederom een war room op te richten voor de Europese verkiezingen.

Op lange termijn wil Facebook beter bestand worden tegen misinformatie in het algemeen. Hiervoor is een goede samenwerking nodig tussen de AI die gebruikt wordt om fake news en fake accounts aan te geven en menselijke medewerkers die de aangegeven posts en profielen controleren om ze, indien van toepassing, zo snel mogelijk te verwijderen.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS