Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Fitbit Versa Lite - 1

Afzet Fitbit groeit met 36 procent naar 2,9 miljoen apparaten in Q1 2019

Jeffrey van de Velde

 
Fitbit is een van de vele bedrijven die de smartwatch-markt probeert te domineren. In de laatste kwartaalcijfers laat het bedrijf de benodigde groei zien, maar boekt het tevens verlies.

Het eerste kwartaal van 2019 lijkt voor veel bedrijven een positief resultaat op te leveren. Ook Fitbit laat zien dat het een sterk eerste kwartaal achter de rug heeft. Zo weet het bijvoorbeeld zijn aandeel op de smartwatchmarkt behoorlijk te laten groeien, met een groeipercentage van 117 procent ten opzichte van Q1 2018. Samen met de groei van activiteitentrackers, wist Fitbit zijn verkopen met zo’n 36 procent te verhogen. Deze groei is ook te zien in de omzet die het bedrijf haalt, die is in het eerste kwartaal opgelopen naar 271,9 miljoen dollar; eerder werd nog een omzet van 259,7 miljoen dollar verwacht. Een groot deel van deze groei is te danken aan de komst van de Fitbit Versa Lite, Fitbit Inspire en Fitbit Charge 3.

Fitbit Versa Lite - 2

Waar Fitbit eerder nog het onderspit moest delven, lijkt het bedrijf zich inmiddels tussen de grotere bedrijven te bevinden. In zijn totaliteit verkocht het bedrijf gedurende het eerste kwartaal 2,9 miljoen apparaten. Een precieze verdeling van het aantal verkochte smartwatches en trackers laat het bedrijf achterwege in zijn kwartaalrapport. Toch valt er wel een schatting te maken, het zou ongeveer gaan om 550.000 smartwatches en 2,35 miljoen activiteitentrackers. De verkoopprijs per smartwatch lag gemiddeld op 91 dollar, 19 procent lager in vergelijking met Q1 2018. De daling in de gemiddelde prijs valt te verklaren door de komst van de goedkopere Fitbit Versa Lite en de Inspire-lijn.

Fitbit draait verlies

De groei die het bedrijf laat zien zal nodig zijn om het bedrijf uit zijn verlieslijdende periode te halen. Alhoewel er een groei te zien was in de kwartaalomzet, draait het bedrijf nog altijd een verlies van 79,5 miljoen dollar. Het valt wel op te merken dat het verlies iets lager ligt in vergelijking met Q1 2018, toen het nog een verlies van 80,9 miljoen dollar moest noteren. Voor Fitbit zullen de komende maanden cruciaal zijn: de zomermaanden zijn bij uitstek de maanden waar de gebruikers een smartwatch of activiteitentracker aanschaffen. Vooralsnog blijft het bij het huidige assortiment. De CEO van Fitbit, James Park, laat tegenover TechCrunch weten vast te houden aan een lente en herfst-lancering. Op de vraag of we later dit jaar een nieuwe Ionic en Versa-smartwatches zullen zien, heeft Park niet gereageerd.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS