Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Tesla Fiat Chrysler emissie EU

Fiat betaalt Tesla 500 miljoenen euro om aan emissieregels EU te voldoen

Sven Van Herck

 
Wat doe je als je wagens te vervuilend zijn en je het risico loopt om monsterboetes te moeten betalen? Juist, je klopt aan bij Tesla en koopt credits.

Het lijkt erop dat Tesla en Fiat-Chrysler tot een akkoord zijn gekomen waarbij Tesla de autoproducent gaat helpen bij het halen van de strikte doelen rond emissie die de Europese Unie oplegt. De overeenkomst kan het bedrijf van Elon Musk volgens schattingen minstens 500 miljoen dollar opbrengen, zo’n 443 miljoen euro.

Strakke Europese richtlijnen

De Europese Unie is al jaren bezig met een programma dat de emissie in Europa drastisch moet verminderen. Wagens zijn immers verantwoordelijk voor 12 procent van de Europese uitstoot van CO2. Een eerste doelstelling in dit project was om in 2015 een vermindering van de uitstoot met 18 procent ten opzichte van 2007 te realiseren. In concrete cijfers ging het om een maximale uitstoot van 130 gram CO2 per kilometer. Uiteindelijk werd er afgeklokt op een gemiddelde van 118,5 gram in Europa. Dit gemiddelde werd opgebouwd op basis van de gemiddelde uitstoot van de totale vloot van de verschillende autofabrikanten  De volgende doelstelling is 95 gram CO2 per kilometer tegen 2021.

Lukt dit de producenten niet, dan kijken zij aan tegen monsterboetes van de EU. We spreken dan over een kost per wagen van 5 euro voor de eerste gram teveel, 15 euro voor de tweede, 25 voor de derde en 95 euro voor elke gram die daarop volgt. Producenten kunnen wel credits verzamelen, bijvoorbeeld door innovatieve technologieën te ontwikkelen en hun wagens hiermee uit te rusten. Het gaat dan over maximum 7 gram per kilometer. Wagens met een extreem lage uitstoot zullen ook meer gewicht in de schaal werpen, zij tellen tot 2020 bijvoorbeeld dubbel en verdienen super-credits tot een totaal van 7,5 gram per kilometer. Er zijn dus best wat incentives voor fabrikanten beschikbaar, maar het kan dat dit niet genoeg is en daarom is het ook toegestaan om wagenparken van verschillende producenten te groeperen. Dit is waar Tesla belangrijk wordt, want al die elektrische voertuigen stoten immers geen CO2 uit.

Een lucratief handeltje voor Tesla

Tesla heeft zijn ‘open pool’ overeenkomst aangeboden aan verschillende autofabrikanten, maar het was Fiat-Chrysler die uiteindelijk alleen voor de deadline van 25 februari met een voorstel op de proppen kwam. Het bedrijf is relatief traag geweest in het aanpassen van zijn wagenpark en de uitrol van hun plannen rond elektrische voertuigen, die zo’n 9,3 miljard euro waard zijn. Fiat hoopt nu dus extra tijd te kopen met de hulp van Tesla.

Tesla helpt ongetwijfeld maar al te graag. In 2017 kwam het bedrijf in de Amerikaanse staat Californië al tot een gelijkaardige overeenkomst die hen 248 miljoen euro opbracht. Ook in 2018 bracht een gelijkaardige deal 91,3 miljoen euro op en in 2016 ging het al eens om 190,5 miljoen euro. Op basis van deze bedragen schatten analisten op Wall Street nu dat Fiat-Chrysler zo’n 443 miljoen euro over heeft voor de rechten.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS