Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
netflix afstandsbediening

Netflix ziet sterke groei in Vlaanderen, digitale tv stagneert

Bram Lodewijks

 
Cijfers van de Digimeter 2018 tonen aan de Netflix alsmaar populairder wordt in Vlaanderen. Bijna een derde van de deelnemers gaf aan toegang te hebben.

 

Online streamingdienst Netflix blijft aan populariteit winnen, ook in Vlaanderen. Onderzoeksinstituut IMEC voert jaarlijks een peiling uit voor het mediagebruik van Vlamingen, de Digimeter. Die telde 4.500 deelnemers en laat een aanzienlijke stijging zien bij het aantal Netflix-kijkers.

 

Vooral jongere generatie

Uit de cijfers van de Digimeter wordt duidelijk dat vooral de jongere generatie een Netflix-abonnement heeft. Aangezien het onderzoek vroeg of de ondervraagde toegang had tot Netflix, kan het hier ook gaan om gedeelde accounts. Zo gaf 55% van de 16- tot 24-jarigen aan toegang te hebben en 59% bij de 25- tot 34-jarigen. In 2017 was dit nog respectievelijk 41% en 36%. De 65-plussers blijven de kleinste groep kijkers, maar hier was toch een stijging van 2% naar 8% te zien. In totaal geeft 31% aan een abonnement te hebben op de streamingdienst, waar dit in 2017 nog 21% was.

 

Traditionele tv is verre van afgeschreven

Hoewel het misschien lijkt alsof de traditionele tv de strijd lijkt te verliezen, is dit in de realiteit niet echt zo. De Digimeter vraagt namelijk ook naar de abonnementen op digitale tv en daar is amper een wijziging te zien. In 2015 gaf 86% aan een abonnement op digitale tv te hebben en de voorbije drie jaar blijft dit consistent op 83% zitten. Netflix lijkt voornamelijk een extra abonnement te zijn voor Vlamingen en geen vervanging voor het vertrouwde abonnement op digitale tv.

 

Lieven De Marez, professor en media-expert aan de UGent vat de situatie hier bijzonder goed samen: “Netflix kannibaliseert niet op het bestaande tv-aanbod. Het komt erbovenop. Netflix is de drijvende kracht achter een veranderend kijkpatroon. Jongeren zappen niet meer zozeer tussen zenders, maar wel tussen platformen en schermen. Daar zet Netflix de toon. Je betaalt 10 euro voor een pakketje bovenop je klassieke televisie-abonnement en het werkt met een bijzonder groot gebruiksgemak.”


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Transformation Thursday: Jaron Lanier

18 April   |