Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Coolblue Augmented Reality

Coolblue maakt gebruik van AR om klanten inzicht te geven in de grootte van de tv

Jeffrey van de Velde

 
In 2017 bracht Ikea al een applicatie om met Augmented Reality meubels in te kunnen meten, Coolblue volgt de Scandinavische winkelketen en laat klanten televisies inmeten voordat ze tot aankoop overgaan.

 

Een van de meest gehoorde redenen om een televisie te retourneren is het formaat, vijftien procent van alle (televisie)retouren worden veroorzaakt door het formaat, aldus Beginbaas Pieter Zwart. Vaak zijn ze net te groot of juist te klein voor op de plek waar ze komen te staan. Gezien het formaat van de televisies kost het een organisatie als Coolblue een behoorlijke duit geld om het retourproces te onderhouden. Ook is het retouneren van een product voor de klant niet de beste ervaring. Al met al dus voldoende redenen om met moderne technieken aan de slag te gaan, zo blijkt wel aan de uitkomst van een nieuwe functie van de Coolblue app voor Android en iOS.

Minder retouren

 

Door middel van AR, oftewel Augmented Reality, kan de klant een televisie ‘inmeten’ op de plaats waar deze komt te staan of gaat hangen, alvorens de knoop door te hakken. De AR-gebaseerde functie moet leiden tot minder retouren, tegelijkertijd zal dit ervoor zorgen dat de klantervaring beter wordt. Coolblue laat in het persbericht weten dat de functie nog moet groeien, er wordt nu namelijk nog gebruikgemaakt van één televisie in drie formaten, deze televisie moet dienen als maatstaf voor alle beschikbare modellen bij Coolblue. Het bedrijf geeft aan dat het binnenkort mogelijk moet zijn om alle beschikbare modellen op deze manier te tonen.

 

 

Coolblue is niet de eerste om aan de slag te gaan met Augmented Reality om artikelen in een ruimte te plaatsen, zo bracht Ikea al eerder de functie naar zijn applicatie om verschillende meubels, zoals banken, te kunnen plaatsen. Wel geeft de e-commercegigant aan dat ze de eerste zijn met het aanbieden van AR voor elektronica: “[Coolblue] is daarmee het eerste e-commercebedrijf dat Augmented Reality toepast op het gebruik van elektronica. In de e-commerce was het eerder nog niet mogelijk om in Augmented Reality elektronica op meubels te plaatsen of aan muren te hangen. Het zal interessant zijn als Coolblue ook besluit om monitoren of andere grote producten toe te voegen aan de Augmented Reality-functie van de app, al worden daar vermoedelijk wel minder vaak inschattingsfouten gemaakt voor het formaat.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Transformation Thursday: Hassan Al Hilou, jongste ondernemer van het land

21 Maart   |