Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Amazon-Car-Delivery

Amazon lekt emailadressen klanten, blijft low-key met informatie over de gebeurtenis

Jeffrey van de Velde

 
Amazon heeft van een onbekend aantal klanten gegevens gelekt, zo blijkt uit een email die verschillende klanten van de winkelketen ontvingen. De emails zijn via Twitter in verschillende tweets richting Amazon terug te lezen.

 

Het gebeurt steeds vaker dat bedrijven gegevens lekken, niet omdat ze dit willen, maar juist omdat de systemen bij IT-departementen steeds ingewikkelder worden, of soms omdat er nog wachtwoorden en andere gegevens in .txt-bestanden opgeslagen staan… Het is nu ook voorgekomen bij de Amerikaanse en Europese tak van Amazon, zo blijkt uit e-mails die verschillende klanten kregen van het bedrijf. Opvallend is hoe Amazon de klanten heeft geïnformeerd, het bedrijf schrijft te maken hebben gehad met ‘technische problemen’, en dat de website mogelijk het email-adres van de betreffende klant openbaar heeft gemaakt. Het gaat niet om een publiek bericht, maar om een e-mail die enkel naar een ‘beperkte’ groep klanten is gestuurd.

 

 

De e-mail is op 21 november naar de betreffende klanten van Amazon verstuurd, met de ‘geruststelling’ dat inloggegevens niet gewijzigd hoeven te worden. Of dit ‘advies’ ook door klanten ten harte genomen wordt, blijft nog maar te bezien, veel klanten hebben ook hun peilen op sociale media gericht. Als is het maar omdat de e-mail verre van professioneel oogt, om die reden dachten veel klanten ook dat het om een phishing-aanval ging, maar dat blijkt niet zo te zijn: Amazon heeft bevestigd dat de e-mail daadwerkelijk van het bedrijf afkomstig is. Het bedrijf bevestigde tegen TechCrunch dat de e-mailadressen gelekt zijn, en dat tegelijkertijd ook namen van klanten zijn uitgelekt – er is dus zelfs nog meer aan de hand dan Amazon in eerste instantie wil vermelden.

 

Geen verdere informatie

Het opvallendste aan de zaak is dat Amazon verder totaal geen inzicht heeft gegeven in de inbreuk, zo is er niet bekend hoeveel klanten bij deze lekken betrokken zijn. Ook is er niet precies bekend welke sites er bij de lekken zijn betrokken, en bij wie de e-mailadressen mogelijk zijn beland. Het was waarschijnlijk wel belangrijk genoeg om tijdens een pijnlijk moment van het jaar – bij de eindejaarverkopen, voor onder andere kerst – bekend te maken dat deze problemen spelen. Het is moeilijk om zo het vertrouwen in de winkelketen te houden, vooral gezien de beperkte hoeveelheid informatie die er tot nu toe voor de klanten beschikbaar is. Of Amazon overheden heeft ingelicht over de problemen is vooralsnog niet bekend, mogelijk dat Amazon zelfs nog op het matje wordt geroepen voor het schenden van de GDPR-wetgeving.

 

 

Voor nu is het aan te raden om, mocht je een email hebben ontvangen van Amazon, toch je wachtwoord te wijzigen, zorg er ook vooral voor dat het wachtwoord niet hetzelfde is als die bij je e-mailadres of juist andere diensten. Voorkomen is beter dan genezen, vooral als het gaat om fraudegevallen. Verder is het wachten op meer informatie over de gebeurtenissen van Amazon, al is de kans groot dat dit nog wel even op zich zal laten wachten.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS