Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Amazon Retail

Breekt Amazon foodretailmarkt Benelux open?

Sven Van Herck

 
Kan Amazon met een Benelux-marktaandeel van 5% de helft van de bestaande winkels uit de markt kegelen? Volgens analisten alvast wel.

 

Volgens Nils van Dam, hoofd van Food & Retail bij Duval Union Consulting, is het goed mogelijk dat Amazon de stap zal zetten naar foodretail in de Benelux, een markt waar het bedrijf tot op heden steeds redelijk afwezig was.

 

Wie zijn aankopen bij Amazon wil doen, is momenteel nog steeds aangewezen op de Duitse en Franse versie van de website. Verse groenten en fruit kan je al helemaal vergeten met de gemiddelde leveringstermijn van enkele dagen, zelfs met Amazon Prime.

 

Van Dam verwacht echter dat daar snel verandering in zal komen. Hij hoopt in de nabije toekomst Amazon Pantry en Amazon Fresh te mogen verwelkomen in de regio voor de levering van droge en verse voeding. Echt moeilijk zou dat zelfs niet zijn voor Amazon, zo’n veertig tot zestig hoogtechnologische belevingswinkels zou al voldoende zijn om 85 procent van de Benelux te voorzien van hun boodschappen. Voeg hier nog Amazon Go-supermarkten aan toe en Amazon is klaar om een prijzenoorlog te ontketenen met reeds bestaande retailers zoals Albert Heijn, die recent nog een samenwerking aanging met Google om producten via Google Home beschikbaar te maken voor de Nederlandse markt.

 

Volgens van Dam kan Amazon makkelijk een marktaandeel van 5% veroveren. Dat lijkt misschien niet veel, maar in een sector waar de winstmarge op zo’n 2-3 procent ligt, kan dit al genoeg zijn om de helft van het aantal bestaande winkels verlies te doen draaien. Momenteel is zo’n één op tien Belgische winkels niet rendabel, in Nederland gaat het om één op vijftien.

 

Als de huidige retailgiganten deze situatie willen vermijden, doen zij er goed aan om als eerste met innovaties te komen, zoals leveringen op dezelfde of de volgende dag en dat liefst nog gratis.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op shopfacts.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS