Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
TravelBird Faillissement

TravelBird bezwijkt onder zoektocht naar alsmaar meer groei op de reismarkt

Jeffrey van de Velde

 
TravelBird was een organisatie die zich heeft ingezet voor het bestaansrecht van een nieuw soort reisorganisatie. Het sloeg aan bij de Nederlandse bevolking, maar winst bleef uit en de verliezen bleven alsmaar groeien. Als dan ook investeringen uitblijven…

 

TravelBird, het platform dat reizen aanbiedt en wilt concurreren met merken zoals TUI, was in 2010 opgezet en bood reizen aan op een vernieuwende manier. De vernieuwde aanpak bleek aan te slaan bij de consument. Toch bleef het moeilijk voor het Nederlandse bedrijf om het hoofd boven water te houden – winst maakte het bedrijf tot aan dit jaar niet, de eerste helft van 2018 was het eerste moment waarop het Amsterdamse bedrijf winst heeft geboekt. Het uitblijven van winst, oplopende schulden en de schreeuw om meer groei heeft ze nu de kop gekost, het bedrijf heeft het faillissement aangevraagd.

 

TravelBird heeft in het verleden investeringen ontvangen van onder andere Rocket Internet, het moederconcern van het succesvolle Zalando. Maar ook het welbekende HelloFresh is onderdeel van Rocket Internet. Helaas bleven de investeringen in het bedrijf niet achtereenvolgend komen, en ook een overnamekandidaat werd niet gevonden, deze heeft op het laatste moment besloten niet door te zetten. Momenteel hoopt het bedrijf nog op een doorstart, al dan niet in een afgeslankte vorm. Wat er zal gebeuren met de 310 medewerkers die het bedrijf in dienst had voor het faillissement is niet bekend.

Reizigers zijn de dupe

Of er op korte termijn een doorstart komt of niet zal waarschijnlijk niet veel uitmaken voor de reizigers die via TravelBird hebben geboekt. In zijn totaliteit zijn er volgens garantiefonds SGR meer dan 40.000 reizigers de dupe van het faillissement – de organisatie zal alle reizigers in samenwerking met TravelBird terugbetalen. Het komt overigens niet als een volledige verrassing dat de reisorganisatie de afgrond heeft bereikt. Er verschenen eerder namelijk al berichten van reizigers die ter plekke aankwamen en nog moesten betalen voor het hotel – TravelBird kon deze kosten al niet meer dekken. Ook verscheen er op de website van TravelBird al de melding dat nieuwe boekingen niet meer mogelijk waren.

 

Op het moment van spreken is de website van TravelBird nog wel online, maar wordt er enkel nog verwezen naar de website van SGR voor meer informatie: “Helaas heeft TravelBird vandaag, 31 oktober 2018, de verkoop van online reisaanbiedingen moeten stopzetten en surseance van betaling moeten aanvragen, na het uitblijven van nieuwe financiële investeringen. SGR voert i.v.m. de garantieregeling van SGR in voorkomende gevallen nog wel bij TravelBird geboekte reizen uit. Kijk hiervoor op de website van SGR.”


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS