Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
AI Impact Challenge

Google lanceert AI Impact Challenge voor het maatschappelijk goed

Bram Lodewijks

 
Zoekgigant Google staat reeds redelijk ver op het vlak van AI-software. Nu pakt het uit met de AI Impact Challenge voor een betere maatschappij.

 

Tegenwoordig vinden we artificiële intelligentie (AI) overal terug: in onze smartphones, sommige auto’s, laptops, zoekmachines… De lijst met toepassingen wordt ook alsmaar groter. Google is een van de bedrijven die het goed doen op het vlak van AI. Het vindt echter dat AI zoveel meer mogelijkheden biedt dan bepaalde taakjes automatiseren. Daarom lanceert het nu de AI Impact Challenge die ervoor moet zorgen dat AI ook gebruikt kan worden om grotere, sociaal-maatschappelijke problemen aan te pakken.

 

Google mag dan wel ver staan met zijn AI-software, toch kan het niet alle problemen van de maatschappij eigenhandig oplossen. Met de AI Impact Challenge stuurt het nu een oproep naar iedereen om hier een handje toe te steken. Non-profitorganisaties, grote bedrijven, universiteiten en andere groepen met AI-projecten die de maatschappij in de praktijk kunnen verbeteren, worden aangemoedigd om deel te nemen met hun ideeën. Met dit project wil Google AI als het ware wegtrekken van onze smartphones en laptops, waar het vooral gebruikt wordt om processen te automatiseren en sneller te doen verlopen, en het verplaatsen naar de echte wereld.

 

De AI Impact Challenge is bovendien een redelijk breed project. Google verwacht niet dat er alleen AI-experten zullen deelnemen, maar wil ook de kans geven aan organisaties en onderzoekers die een concept hebben en hierover willen brainstormen. Daarvoor heeft de zoekgigant een gids opgesteld om mensen wegwijs te maken in de verschillende toepassingen van AI. Ook zal het workshops over heel de wereld organiseren om die toepassingen verder toe te lichten.

 

Aangezien “the greater good” toch niet altijd de beste motivatie blijkt om mensen tot actie aan te zetten, heeft Google nog een extra duwtje in de rug voorzien. Dit doet het in de vorm van een prijzenpot met daarin maar liefst 25 miljoen dollar (€22 miljoen) om de beste projecten te kunnen realiseren.

 

Als je tot slot meer wil weten over de AI Impact Challenge (of zelf wil deelnemen), kan je een kijkje op de officiële website.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS