Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Alexa

Alexa behaalt niet shoppingdoeleinden die Amazon voor ogen had

Valérie Deridder

 
Winkelen door middel van spraakopdrachten was de laatste nieuwe e-commercehype. Maar wel eentje die de boot gemist heeft.

 

Een wereld van verschil  

 

Zowel Amazon als Google lieten ons dromen van een wereld waarin we Alexa en onze Google Assistant enkel moesten laten weten dat we op zoek waren naar advocado’s of yoga pants, en onze bestelling zou in een paar dagen, soms zelfs uren aan onze deur verschijnen.  

 

Niets is minder waar: onderzoek wijst uit dat slechts 2% van de Alexa-gebruikers hun toestel gebruiken om online te shoppen. Daar komt ook nog eens bij dat 90% van alle personen die de Alexa in het verleden hebben gebruikt voor e-shoppingdoeleinden, die slechts eenmalig daarvoor gebruiken. Dat zou kunnen wijzen op een gebrek aan gebruiksgemak.  

 

Waar wordt de Alexa dan wel voor gebruikt?  

 

Waar gebruiken Alexa-eigenaars hun geliefkoosde toestel dan wel voor? In feite voor niet veel andere zaken als toen de Alexa net op de markt kwam. Gebruikers vragen zo nu en dan eens hoe het weer is, zetten een timer, en laten muziek afspelen.  

 

Hoewel shoppen door middel van spraakopdrachten voor Amazon een lucratieve zijstrook had kunnen worden voor Amazon, blijkt het in de praktijk nog steeds moeilijk om mensen warm te krijgen voor online shoppen met de Alexa.   

 

Te weinig data  

 

Het obstakel is in feite vrij eenvoudig. Momenteel zijn er nog te weinig personen die met de Alexa producten aankopen op Amazon. Daardoor zijn er ook niet zoveel gegevens beschikbaar waarmee Amazon patronen kan identificeren die shoppen met de Alexa in de toekomst kan stimuleren.  

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS