Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Twitter 3rd party

Twitter lijdt groot verlies op de beurs na berichtgeving betrekkende verwijderen nepaccounts

Jeffrey van de Velde

 
Twitter is de afgelopen maanden druk bezig geweest om de kwaliteit van het platform omhoog te krijgen, helaas nog niet altijd met een positief effect, en nu is er meer negatief nieuws voor het sociale medium.

 

Facebook begon als een van de eerste Sociale Media met het strijden tegen nepnieuws volgende op aantijgingen welke aangaven dat met nepnieuws verkiezingen in de VS werden aangetast. Niet veel later was ook Twitter aan de beurt, welke aangaf te gaan werken aan het verwijderen van nepaccounts op het platform. Inmiddels lijkt het goed onderweg, maar dit heeft niet enkel positieve gevolgen.

 

Het bedrijf heeft afgelopen vrijdag aangekondigd meer dan 70 miljoen accounts te hebben verwijderd in de maanden mei en juni. Dat komt grofweg neer op 1-miljoen nepaccounts per dag. Als we berichten van The Washington Post mogen geloven zal Twitter deze werkwijze in juli doorzetten en net zoveel accounts gaan verwijderen gedurende deze maand.

Effect op beurscijfers

In eerste instantie leek er positief gereageerd te worden vanuit investeerders op de maatregelen om nepaccounts te verwijderen. Maandag bleek er echter een ander beeld naar buiten te komen, met een behoorlijke klap voor de beurswaarde van Twitter. In totaal verloor het bedrijf zo’n 5 procent van haar totale beurswaarde, wat neerkomt op een verlies 1.6 miljard dollar.

Twitter-Beurswaarde.png

Waarom de beurswaarde zo drastisch was gedaald bleef in eerste instantie onduidelijk. Volgens de maandelijkse gebruikscijfers lijken de maatregelen echter effect te hebben op het totale aantal maandelijkse gebruikers van het platform. Dit is pijnlijk voor het platform welke voornamelijk haar verdiensten haalt uit advertenties. Daarbij komt dat minder gebruikers resulteert in lagere opbrengsten.

Tegenspraak

De CFO van Twitter, Ned Segal, is het hier echter niet volledig mee eens. Volgens hem zijn de meeste accounts welke verwijderd worden al minstens een maand oud, of ze worden ontdekt binnen een maand na het aanmaken van het account. Deze accounts worden volgens hem niet meegenomen in de maandelijkse gebruikscijfers, en zullen dan ook weinig invloed uitoefenen op het totale aantal maandelijkse gebruikers.

De beurswaarde is inmiddels al wel weer opgeklommen, maar het verlies blijft groot. De vraag is of Twitter haar werkwijze gaat veranderen onder druk van investeerders. De kwaliteit van het platform staat met de nepaccounts namelijk behoorlijk onder druk.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.nl
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS