Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Meditatie-app ‘Calm’ 250 miljoen dollar waard

Valérie Deridder

 
Yoga en mindfulness hebben een breder bereik dan enkel heerschappen met man buns of mensen die in lang vervlogen Woodstock-tijden zijn blijven vastzitten. Dat bewijst het succes van de meditatie-app ‘Calm’.

 

Calm werd ontwikkeld door Michael Acton Smith en Alex Smith en dient als een contentplatform voor gebruikers die willen focussen op hun mentale welzijn. Het is een van de zovele apps die gebouwd zijn rond de principes van mindfulness en wijst op een nieuwe trend; namelijk dat mindfulness niet enkel op je yogamatje te vinden is, maar ook in een app. (Ohmmm)

 

Tussen FOMO en mental welness 

Calm is wel met stip de meest succesvolle app onder haar concurrenten; met een markwaarde van 20 miljoen dollar is de mindfulness-app een waar succes in haar niche. Een paar jaar geleden had een dergelijk succes misschien ondenkbaar geweest. De tijden zijn echter aan het veranderen, en het is duidelijk dat men vandaag de dag meer op zoek gaat naar een gezondere balans tussen die alomtegenwoordige FOMO en mental welness

 

De app is erop gericht om bij zijn gebruikers gewoontes aan te kweken die je ‘kalmer’ laten voelen. (what’s in a name?). Op het contentplatform vind je mindfulness-audiosessies maar ook gewoon audiotracks die zodanig rustgevend zijn dat ze je in no time in slaap wiegen. Dat is meteen ook een andere hoeksteen van de app: het verbeteren van de slaapkwaliteit van haar gebruikers.

 

Maatschappelijke ommezwaai 

“Dit voelt aan als een belangrijke maatschappelijke ommezwaai.” Vertelt Acton Smith. Een paar jaar geleden had niemand het over geestelijke gezondheid, en bleef het onderwerp op de achtergrond.” Aldus Smith. “We zijn er ons van bewust dat het menselijke brein het meest complexe voorwerp is het hele universum, en daarom is het ook niet verwonderlijk dat er af en toe eens iets misgaat.”

 

Hoewel Smith samen met zijn zakenpartner al een behoorlijk imperium heeft opgebouwd, ziet hij dit nog maar als het begin. “Het voelt aan alsof we nog maar aan het begin staan. Vijftig jaar geleden begon de hele gekte rond fitness, joggen, aerobic, en nu bevinden we ons aan het begin van deze nieuwe golf.”

 

Scepticisme

“Zelfs een jaar geleden kregen we nog heel veel sceptische reacties”, zegt Acton Smith. “Maar we zijn ervan overtuigd dat dit een succesvolle business kan zijn met brede marges en een makkelijk adresseerbare markt.” Acton Smith heeft daar misschien wel eens gelijk in. Nike heeft immers ook een boom gekend met de exercise craze jaren geleden. Er is geen enkele reden waarom mentale gezondheid ook niet zo’n daverend succes zou kunnen worden.

 

Ruimte in je hoofd

Calm is een waar succesverhaal, maar het is niet de enige succesvolle mindfulness-app op de markt. Zo is er bijvoorbeeld de app Headspace, dat ook een aanzienlijk bedrag aan financiering heeft weten binnen te rijven. Tew maakt zich niet al te veel zorgen om de concurrentie. Hij blijft ervan overtuigd dat eenvoud de sleutel tot succes is, en stelt dat gebruikers uiteindelijk altijd daarnaar terugkeren.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Hoe de GDPR Facebook de das omdeed

19 September   |