Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

WhatsApp trekt zich terug uit Facebook-deal en verliest 1,3 miljard dollar

Valérie Deridder

 
WhatsApp-oprichters Brian Acton en Jan Koum trekken zich terug uit de befaamde miljardendeal met Facebook en verliezen daarbij 1,3 miljard dollar. Onenigheid over datagebruik van WhatsApp-gebruikers blijkt de grote oorzaak.

 

Tot november. Zo lang moesten de oprichters van WhatsApp het nog uitzingen voor ze definitief mochten opstappen bij Facebook. Ze konden zo lang niet wachten. Niet geheel onverwachts lieten de geestelijke vaders van WhatsApp, Brian Acton en Jan Koum, samen een bedrag van 1,3 miljard dollar schieten. Onenigheid over hoe Facebook omging met gegevens van WhatsApp-gebruikers ligt aan de basis van het conflict.

 

Een miljard dollar

Een miljardje stelt misschien niet veel voor in Silicon Valley, maar de gewone sterveling vraagt zich af of het sop de kool wel waard was. Al sinds Facebook WhatsApp voor 19 miljard dollar overnam in 2014 is er tweespalt over de koers die Facebook met het populaire berichtenplatform wil varen. Zo wil Facebook blijven vasthouden aan haar klassieke businessmodel, dat gebruikt maakt van dataverzameling en gerichte advertenties. De oprichters van WhatsApp hadden echter voor het tekenen van het miljardencontract duidelijk gestipuleerd dat de gegevens van WhatsApp-gebruikers niet aangewend zouden worden voor reclame-doeleinden. Facebook hield zich niet aan die overeenkomst, en zo werd de kloof tussen de twee partijen alsmaar dieper. In 2016 moest WhatsApp nog mea culpa slaan doordat de gegevens van haar gebruikers gedeeld werden met moederbedrijf Facebook.

 

Je kan het Facebook misschien ook niet helemaal kwalijk nemen. Het sociale mediabedrijf staat nu eenmaal met de rug tegen de muur door het Cambridge Analytica-schandaal, en mag amper nog advertenties plaatsen op het eigen netwerk. Vandaar ook dat het ‘hulpstukken’ als WhatsApp en Instagram begint te gebruiken. Inderdaad ja, Instagram. Jij, ik, we ergeren ons allemaal blauw aan de Instagram-sluikreclame die te pas en te onpas opduikt wanneer je zorgeloos over je schermpje scrollt. Die instagramreclame was voor Acton een rede voor ontslag: toen Facebook in 2017 aankondigde dat het ook op Instagram reclame zou maken, had Acton er schoon genoeg van en diende hij in september prompt zijn ontslag in. Zijn kompaan Koum deed dat in April, maar blijft naar verluidt nog tot midden Augustus.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS