Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Facebook krijgt zware klappen op de beurs na dataschandaal

Pieter-Jan Claes

 
De waarde van het aandeel van Facebook is met bijna 7 procent gedaald op de beurs nadat geruchten uitlekten dat persoonlijke gegevens van miljoenen Facebook-profielen werden verzameld zonder goedkeuring van gebruikers.

 

Eerder deze week raakte bekend dat het bedrijf Cambridge Analytica persoonlijke gegevens van 50 miljoen Facebook-gebruikers had verzameld, zonder hun toestemming. Die gegevens werden gebruikt voor de ontwikkeling van software voor het beïnvloeden en voorspellen van het kiesgedrag. Het gaat om een van de grootste data-inbreuken ooit.

 

De beursresultaten van Facebook kelderde vrijdag 16 maart na de eerste geruchten van het gegevensmisbruik. Het gaat om de grootste beursdaling in de geschiedenis van het Amerikaanse bedrijf.

 

 

De presidentiële verkiezingscampagne van huidig Amerikaans president Donald Trump deed beroep op Cambridge Analytica om toegang te krijgen tot die persoonlijke informatie die zonder toestemming werd gebruikt. Begin 2014 ontwikkelde het bedrijf een systeem om individuele Amerikaanse kiezers te targeten met gepersonaliseerde politieke advertenties.

 

Klokkenluider

 

De bal ging aan het rollen toen klokkenluider Christopher Wylie uitlegde aan The Guardian uit hoe Cambridge Analytica persoonlijke informatie verzamelde en gebruikte zonder toestemming. Cambridge Analytica overtrad daarbij het platformbeleid van Facebook dat alleen het verzamelen van gegevens van vrienden toelaat om de gebruikerservaring in apps te verbeteren en verbiedt de verkoop of gebruik van die informatie voor reclamedoeleinden.

 

Vorige week vrijdag ondernam Facebook stappen en weigerde het bedrijf de toegang tot het platform voor Cambridge Analytica, het moederbedrijf Strategic Communication Laboratories en voor enkele ex-medewerkers van het bedrijf.

 

Facebook krijgt al sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van november 2016 kritiek op de manieren waarop het advertentiemodel wordt misbruikt voor de verspreiding van foutieve en misleidende informatie.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS