Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
België

Een op twee Belgische start-ups groeit amper

Nina van Hoof

 
Belgische start-ups raken maar moelijk van de grond. Een studie in de media- en telecomsector onthult dat één op vier start-ups nauwelijks groeien op een jaar tijd.

 

Een start-up is per definitie een bedrijf dat in de eerste plaats gericht is op groei, maar voor heel wat Belgische starters is dat geen evidentie. Dat toont een studie aan die specifiek kijkt naar de media-, telecom- en entertainmentsector. De cijfers laten zien dat voor bijna de helft van de Belgische start-ups groei meer een droom dan werkelijkheid is.

 

Gebrekkig

 

Het onderzoek in kwestie werd uitgevoerd door Startups.be en Telenet, en keek naar de evolutie van Belgische 74 start-ups in de entertainmentsector. De resultaten werden gekoppeld aan diepte-interviews en een panelgesprek. Dat leverde enkele opvallende vaststellingen op. Een op vier startups (24 procent) groeit op een jaar tijd met minder dan 10 procent. Dat terwijl een gezonde groei voor een start-up op 100 procent ligt, aldus de studie. Nog eens 18 procent van de start-ups blijft steken bij een groei van 10 tot 20 procent.

 

Te klein

 

Voor de slechte cijfers worden verschillende redenen aangehaald: een gebrek aan vaste inkomsten, een conservatief investeringsmilieu, het gebrek aan internationale ambitie en de moeilijkheid om de eigen ideeën over te brengen bij bedrijven en om goede werknemers te vinden.

 

Dat heeft een weerslag op de inkomsten. Iets minder dan de helft van de start-ups laat weten dat ze jaarlijks minder dan 100.000 euro binnenhalen. Het is ook opvallend dat de meeste starters het klein houden: 63 procent heeft niet meer dan 5 werknemers.

Frederik Tibau, content director van startups.be, is duidelijk over hoe starters hun groei kunnen bestendigen: “Belgische start-ups moet zo snel mogelijk op internationele markten mikken om te kunnen groeien en overleven,” zegt hij. “De Belgische gefragmenteerde markt is te klein en vele van onze start-ups hebben onvoldoende vaste inkomstbronnen.”

 

Initiatief nemen

 

Het is gelukkig niet allemaal kommer en kwel. 30 procent van de onderzochtte start-ups weten wel een groei van 100 procent te halen. Een kleine 5 procent weet per jaar meer dan een miljoen euro aan inkomsten te genereren. Desondanks is het aantal starters dat achterblijft groot. Het is ook daarom dat startups.be nu van zich laat horen. “Portugal, Nederland en Finland zijn erin geslaagd om hun start-ups en ecosysteem op een internationaal niveau te positioneren met verschillende initiatieven. Waarom kunnen we niet hetzelfde doen in Belgie?” vraagt Tibau zich af.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS