Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

AB Inbev bestelt 40 Tesla-vrachtwagens, dat een ongeziene druk ervaart

Michaël Aussems

 
De elektrische vrachtwagens van Tesla vallen in de smaak, nog voor ze effectief van de band rollen. Anheuser-Busch, onderdeel van het in Leuven gevestigde AB Inbev, plaatst alvast een grote bestelling.

 

Tesla kan op de nodige interesse rekenen voor zijn recent aangekondigde elektrische vrachtwagen. De Tesla Semi, die volgens CEO Elon Musk in 2019 in productie gaat, zou 800 kilometer op één batterijlading kunnen rijden, en versnelt van 0 naar 100 km/u in amper vijf seconden (zonder trailer). De Semi is verder een relatief normale zij het hypermoderne vrachtwagen, en dat spreekt verschillende grote bedrijven aan. Zo bestelde Anheuser-Bush, een (Amerikaans) onderdeel van Belgische biermultinational AB Inbev, net 40 vrachtwagens bij Tesla.

 

AB Inbev mikt met de investering op een meer duurzame logistieke ketting, en is daar niet alleen in. Ook Walmart en DHL lieten hun interesse al prikkelen door Tesla’s elektrische vrachtwagens. De truck zou bovendien een stuk veiliger zijn dan conventionele exemplaren, met dank aan betere zichtbaarheid en allerhande technische snufjes. Tot slot is de Semi met een prijskaartje van 180.000 dollar best scherp geprijsd vergeleken met conventionele vrachtwagens.

 

Productieproblemen

De interesse van grote bedrijven als AB Inbev is voor Tesla een vloek en een zegen. Natuurlijk moet het bedrijf vrachtwagens aan de man brengen, en enkele initiële bestellingen helpen om het productieproces van de grond te krijgen. Dat de Semi’s in de nabije toekomst van de band zullen rollen, lijkt buiten kijf te staan. Elon Musk levert tot nader order telkens af wat hij belooft. Wanneer hij dat doet, dat is een ander verhaal. Musk is notoir slecht in het inschatten van deadlines en mist ze soms met meerdere jaren. De productieproblemen met de Model 3 zijn daar de recentste illustratie van.

 

Consumenten lijken Tesla niet af te rekenen op die vertraagde beloftes. Hoe vergevend bedrijven als Anheuser-Bush en Wallmart zullen zijn als de Tesla Semi pas in 2021 van de band rolt, is een andere vraag. Dat betekent dat Tesla, dat nog nooit eerder een vrachtwagen heeft geproduceerd, binnen twee jaar al een operationele fabriek moet hebben. Tesla is een autobedrijf dat gegroeid is vanuit de mentaliteit van een technologie start-up, en dat legde Musk tot nog toe geen windeieren. Met de push in de vrachtwagenmarkt zullen we met z’n allen kunnen aanschouwen hoe goed een dergelijk bedrijf kan voldoen aan de verwachtingen van grote en gevestigde multinationals.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Transformation Thursday: Hassan Al Hilou, jongste ondernemer van het land

Vandaag om 11u55   |