Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Microsofts cloudstrategie werpt vruchten af

Nina van Hoof

 
Positieve cijfers voor Microsoft: de omzet uit de cloud is fors gegroeid. Bovendien maakte het een van de oorspronkelijke ambities van CEO Satya Nadella waar.

 

Microsoft kan mooie cijfers voorleggen voor het afgelopen kwartaal: de omzet steeg met 12 procent naar 24,5 miljard dollar, de winst maakte een sprong van 16 procent naar 6,6 miljard. Het belangrijkste deel van de groei werd gerealiseerd in de cloud.

 

Streefdoel

 

Het bedrijf verwacht dat het volgend jaar zo’n 20 miljard omzet uit zijn commerciële cloud-toepassingen zal kunnen halen. Dat is een belangrijke mijlpaal voor Microsoft: CEO Satya Nadella schoof dat cijfer als streefdoel naar voor toen hij in 2015 aantrad aan het hoofd van het bedrijf. Hij stelde toen dat Microsoft een dergelijke omzet tegen 2018 zou moeten halen. Afhankelijk van hoe je het bekijkt (Microsoft startte in juli aan zijn fiscale jaar 2018) ligt het bedrijf voor of juist op schema. Dat Nadella bij zijn aantreden als CEO de nadruk op de cloud legde was geen verrassing, aangezien bij voorheen verantwoordelijk was voor de cloud-afdeling van het bedrijf. Microsofts omschakeling naar een focus op de cloud ging ook niet zonder slag of stoot.

 

Office 365

 

De stijgende omzet in de cloud komt onder andere uit het groeiende aantal klanten: Microsoft wist tussen april 2017 en nu 20 miljoen nieuwe klanten binnen te halen voor zijn professionele Office 365-aanbod. Het totaal ligt momenteel op 120 miljoen gebruikers. De groei bij de consumentenversie van Office 365 was iets bescheidener: het aantal klanten ging met een miljoen omhoog naar een totaal van 28 miljoen.

Waarschijnlijk maakt de groei van de commerciële poot van Office 365 het grootste aandeel uit van Microsofts commerciële cloudsucces, waartoe ook producten als Microsoft Azure en Dynamics 365 behoren. Het is een inschatting, aangezien Microsoft geen aparte cijfers geeft voor afzonderlijk producten die tot zijn ‘commerciële cloud’ behoren. Wel laat het weten dat de omzet voor zijn commerciële Offce-portfolio steed met 42 procent. LinkedIn, het netwerk dat het eind 2016 kocht, was goed voor een omzet van 1,1 miljard dollar.

 

Windows Phone

 

Omzet bij de Windows- en hardwaredivisies was stabiel: het bedrijf haalde met alle afdelingen samen 9,4 miljard dollar binnen. Daarmee doet het bedrijf het 1 procent slechter dan het vorige kwartaal. Het bedrijf haalde meer geld binnen via advertenties in Bing en de verkoop van Surface producten, die respectievelijk groeiden met 15 en 12 procent. Een verliespost was de smartphone-afdeling, waar de omzet met 315 miljoen achteruit ging. Nu het bedrijf Windows 10 Mobile officieel begraven heeft, lijkt daar niet meteen beterschap voor te zijn.


Het topic cloud wordt mede mogelijk gemaakt door Combell logo

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS