Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Waarom je bedrijf een Chief AI Officer nodig heeft

Karen Gijsbrechts

 
Bedrijven hebben nood aan een chief officer voor artificiële intelligentie, zegt Andrew Ng. Hij vergelijkt de opkomst van AI met die van elektriciteit.

Artificiële intelligentie scheert hoge toppen in de bedrijfswereld. De technologie wordt meer dan ooit verwerkt in zakelijke applicaties en diensten, waardoor haast elk bedrijf van de voordelen kan profiteren. Kijk naar de Einstein-functie die op het Salesforce-platform die enkele maanden geleden werd voorgesteld, of IBM’s Watson die in steeds meer sectoren wordt ingezet om bedrijfsprocessen efficiënter te maken.

Grote bedrijven kunnen bovendien meer doen dan het beste maken van een geïntegreerde functionaliteit. AI-expert en voormalig Googler Andrew Ng zegt dat zulke bedrijven er goed aan doen om een chief AI officer aan te stellen: een verantwoordelijke om de intrede van artificiële intelligentie binnen het bedrijf te leiden.

Vicepresident van elektriciteit

Artificiële intelligentie is de elektriciteit van de 21e eeuw, zegt Ng tegen Fortune. “Honderd jaar geleden stelden bedrijven een vicepresident van elektriciteit aan, wat vandaag absoluut belachelijk klinkt.” Maar toen was het dat beslist niet. Wanneer elektriciteit niet meer dan een nieuwe ontdekking was, hadden bedrijven ook iemand nodig die die nieuwe technologie kon integreren in de dagelijkse werking, legt Ng uit. Elektriciteit was voor de toenmalige CEO’s van de wereld even ingewikkeld als AI vandaag is.

AI voor iedereen anders

“Je hebt een chief AI officer nodig,” meent Ng daarom. Hij beschrijft de ideale CAIO als iemand die in verschillende velden thuis is; iemand die niet alleen expertise heeft in het veld van artificiële intelligentie, maar ook over business-vaardigheden beschikt. Dat is vooral belangrijk omdat het nut van artificiële intelligentie voor elk bedrijf anders is en AI-functies op maat geconstrueerd moeten worden. “AI draait vandaag om het vinden van de geschikte business-context om het in te gebruiken,” voegt de deskundige toe. “Ik houd van technologie. Het opent vele deuren. Maar uiteindelijk moet technologie gecontextualiseerd worden en passen in een zakelijke case.”

Op de zorgen dat AI mogelijks kan leiden tot kwaadaardige, ultraslimme machines, reageert Ng nuchter. “Ons ongerust maken om ‘killer AI-robots’ vandaag is zoals ons ongerust maken om overpopulatie op Mars. Het is niet productief om nu aan dit probleem te werken,” besluit hij.

 

//www.smartbiz.be/achtergrond/168987/hiervoor-wordt-artificiele-intelligentie-de-toekomst-echt-gebruikt/

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS