Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

IBM introduceert blockchain-service voor het internet of things

Nina van Hoof

 
IBM lanceert verschillende nieuwe Watson-services voor IoT en kondigt tegelijk een stevige investering van 200 miljoen dollar aan voor een gespecialiseerd onderzoekscentrum in München.

 

IBM bouwt de IoT-capaciteiten van het bedrijf verder uit met enkele nieuwe producten die gebruik maken van de artificiële intelligentie van supercomputer Watson. De opvallendste dienst uit het rijtje is de mogelijkheid om blockchain te gebruiken via het Watson IoT-platform.

 

Begin dit jaar kondigde IBM al een algemene blockchaindienst aan, nu biedt het ook een specifieke toepassing voor het internet of things. De blockchaintechnologie, die oorsponkelijk ontwikkeld werd door de bitcoin-gemeenschap, maakt dat data van slimme toestellen op een veilige manier opgeslagen kan worden. Net zoals de publieke blockchain bitcointransacties traceerbaar en te verifiëren maakt, zal het private en cloudgebaseerde systeem van IBM hetzelfde mogelijk maken voor (niet-monetaire) interacties tussen toestellen.

 

Verder voorziet het bedrijf meer security-functies op het Watson IoT-platform, en zal het ook tools ter beschikking stellen om interfaces voor spraaktechnologie te bouwen.

München

Tegelijkertijd met deze service-aankondigingen, maakt IBM bekend dat het 3 miljard dollar opzij zet om de cognitieve capaciteiten van Watson verder te ontwikkelen voor het internet of things. 200 miljoen dollar van dat budget, omgerekend 178 miljoen euro, gaat naar de oprichting van een IoT-hoofdkwartier in München. Volgens IBM is het een van zijn grootste investeringen ooit in Europa. De gebouwen zullen dienen om de “allereerste IoT collaboratoria” te huizen: hands-on industriële labo’s voor allerlei sectoren die samenwerkingen tussen IBM en zijn partners moeten faciliteren.

 

IBM stelt dat zijn investeringen een antwoord zijn op de groeiende vraag van klanten die hun activiteiten willen uitbouwen met behulp van een combinatie van IoT en kunstmatige intelligentie. De afgelopen acht maanden steeg het aantal klanten voor zijn IoT-platform met 50 procent.

 
Aan bod gekomen in dit artikel:

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS