Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Digitale transformatie blijft voor veel bedrijven een vraagteken

Karen Gijsbrechts

 
Meeste IT-professionals weten dat digitale transformatie belangrijk is, maar weten ze ook hoe de transformatie aan te gaan? Volgens een recent onderzoek is daar twijfel over.

 

Softwareleverancier IFS vroeg vijfhonderd IT-professionals in twintig regio’s naar hun visie op digitale transformatie. De resultaten van het onderzoek maakten alvast duidelijk dat de meningen verdeeld zijn.

 

In de Benelux werd duidelijk dat er nog veel onduidelijkheid heerst over welke figuur de digitale transformatie van het bedrijf moet lijden en hoe die transformatie eruitziet. Zo’n 41 procent gaf aan dat managers onder het C-niveau verantwoordelijk zijn, terwijl dat aantal wereldwijd veel lager ligt. Buiten de Benelux worden managers op niet-C-niveau slechts door 18 procent verantwoordelijk geacht; daar wijzen respondenten de CIO, CEO, CFO, CTO of CMO aan, in die volgorde.

 

Verrassend genoeg nemen meeste C-managers zelf de rol van verantwoordelijke op. Zo vindt 59 procent van de CEO’s dat ze zelf de digitale revolutie moeten brengen; 63 procent van de CIO’s vindt dat dat eerder hun taak is, en maar liefst 69 procent van de CFO’s zegt dat zijzelf verantwoordelijk moeten zijn voor de digitale revolutie.

 

Niet alleen is niet duidelijk wie de transformatie in moet zetten, ook geven veel bedrijven toe niet voorbereid te zijn op de ommekeer. Iets meer dan 40 procent zegt geen concrete strategie achter de hand te hebben.

 

De invulling van de digitale transformatie blijft voor vele bedrijven op het eerste zicht dus een obscuur gegeven. “Dit onderzoek toont aan dat seniormanagers in grote sectoren het potentieel van digitale transformatie wel inzien, maar nog geen strategie klaar hebben liggen om het daadwerkelijk uit te voeren,” zegt Mark Boulton, CMO van IFS. “Er lijkt ook grote onzekerheid te bestaan over de verantwoordelijkheid voor het in gang zetten van digitale transformatie binnen bedrijven. Bedrijven moeten daarom hun doelen op een rijtje zetten en duidelijke strategieën ontwikkelen om zo optimaal gebruik te maken van digitale transformatie.”

 

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS