Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Verkoop Chromebooks neemt explosief toe

Paul Verstegen

 
De cijfers liegen niet. ABI Research komt tot de conclusie dat het aantal verkochte Chromebooks explosief groeit.

Het "goede" nieuws voor de pc-markt is volgens IDC dat deze slechts met 1,7 procent is afgenomen in het laatste kwartaal. Het enige lichtpuntje? Macs aan de bovenkant en Chromebooks aan de onderkant van de markt. Apple wint zeker als het aankomt op winstmarges, maar de verkopen van Chromebooks nemen explosief toe.

ABI Research komt tot de conclusie dat het aantal verkochte Chromebooks in het laatste kwartaal met 67 procent is gestegen ten opzichte van een kwartaal eerder. Het onderzoeksbureau verwacht dat de verkopen elk jaar verdubbelen. Ook andere bedrijven zien de Chromebookgroei.

Stephen Baker van consumentenonderzoeksbureau NPD, zegt dat Chromebooks verantwoordelijk zijn voor meer dan vijf procent van de notebookverkopen en meer dan twintig procent van de categorie onder de 300 dollar.

Top drie
ABI stelt vast dat Acer nog steeds aan de leiding gaat en bedrijven als Samsung, Hewlett-Packard en Dell voorblijft. Volgens ABI"s telling zijn de drie grootste verkopers Acer, Samsung en HP samen verantwoordelijk voor 74 procent van de markt in de eerste helft van 2014. Het bedrijf verwacht niet dat hier in de laatste maanden van het jaar grote veranderingen in komen.

Dat betekent niet dat andere bedrijven het niet proberen. Dell heeft bijvoorbeeld onlangs een nieuwe Chromebook geïntroduceerd. Daarnaast zien ook softwareverkopers Chrome OS als een belangrijk platform. Zo brengt Adobe zijn Creative Suite naar de Chromebook.

Veelzijdig, functioneel en goedkoop
Waarom groeit het aantal Chromebooks terwijl de verkoop van Windows-pc"s afneemt? Stephanie Van Vactor, analist bij ABI Research., beweert in een verklaring dat “consumenten hongerig zijn voor een product dat kostenefficiënt is, maar toch de veelzijdigheid en functionaliteit van een laptop biedt. De groei van de Chromebookmarkt laat een niche zien die steeds meer aandacht krijgt.”

Het zijn niet alleen consumenten. ABI komt tot de conclusie dat ook andere markten – en dan met name het onderwijs – veel belangstelling hebben. In opkomende markten, voornamelijk Pacifisch Azië en Oost-Europa, gaat driekwart van de Chromebooks naar het bedrijfsleven. Google draagt hieraan bij met het Chromebooks for Work-initiatief.

Twijfels
Toch zijn er mensen die twijfelen aan de meerwaarde van Chromebooks. Ook ABI is er nog niet overtuigd dat de goedkope laptops de markt definitief veroverd hebben.

“Chromebooks kunnen een tijdelijke rage zijn, net als de netbook”, besluit Van Vactor. “Maar de vormfactor en het prijskaartje trekken zo veel interesse dat de kans bestaat dat we kunnen spreken over een trend. Chromebooks horen misschien beter thuis op de markt dan van tevoren ingeschat was. Zeker nu steeds meer bedrijven aan boord komen en het aantal verkopen blijft toenemen.”

Onlangs kregen Chromebooks het ultieme compliment: Microsoft gaat de concurrentie aan met de apparaten. Het bedrijf maakt zich terecht zorgen. Hoewel Linux-computers nooit echt zijn aangeslagen, veranderen de op Linux-draainde Chrombook en op Android-draaiende tablets en smartphones de ervaring voor de eindgebruiker langzaam maar zeker in een Linux-omgeving. Dit heeft de consument waarschijnlijk niet eens in de gaten.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS