Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

In 2018 overwint het e-boek

Noémie Six

 
Volgens een nieuw rapport van Pricewaterhouse Coopers zal de verkoop van e-boeken in 2018 die van papieren exemplaren voorbijsteken.

Volgens een schatting van PwC zal de consumentenmarkt voor e-boeken in 2018 groter zijn dan die van het papieren boek. Leerboeken en professionele handleidingen tellen niet mee.

De onderzoekers van PwC verwachten dat de e-boekmarkt een waardestijging zal kennen van 380 miljoen pond (zo’n 467 miljoen euro) naar 1,2 miljard pond (grofweg 1,5 miljard euro). De verkoop van het gedrukte boek zal daarentegen met niet minder dan een derde dalen.

Ook zou in 2018 de helft van de bevolking van het Verenigd Koninkrijk een iPad, Kobo, Kindle of gelijkaardig toestel bezitten, waarop niet minder dan 15,5 miljard apps gedownload zullen worden.

Waterstone beweert anders
Geen rooskleurige voorstelling voor boekhandels, en de voorspelling staat in sterk contrast met de uitspraken van Tim Waterstone – de oprichter van de gelijknamige keten boekenwinkels – die in maart nog voorspelde dat de “e-boek-revolutie” binnenkort zou gaan afnemen. Hij zei dat “alle indicatoren, zeker in Amerika, er nu op wijzen dat het aandeel van het e-boek al aan het dalen is. Hoogstwaarschijnlijk zal in het VK net hetzelfde gebeuren.”

Phil Stokes van PwC is het daar allesbehalve mee eens. “Door het internet en de voorliefde bij consumenten voor nieuwe technologie, en dan vooral mobiele technologie, zal deze groei alleen maar toenemen.” En gezien hetzelfde rapport de volledige Britse entertainmentmarkt in 2018 op een waarde van 64 miljard pond of 79 miljard euro schat, gaan die e-boeken waarschijnlijk helemaal nergens heen.

“De entertainment- en media-industrie staan op de barricades van de digitale revolutie, omdat zoveel van hun producten en diensten met de bestaande technologie al in een digitale vorm aangeboden kunnen worden”, zegt Stokes.

“Het zou wel eens eerder vroeger dan later kunnen gebeuren dat de opbrengsten uit de digitale poot van drukwerk, film, uitgeverijen en muziek in een aantal markten groter worden dan die uit de fysieke afdeling.”

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS