Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

De cd is nog zeer gewild

Ton Hermans

 
Ook al beweegt de muziekindustrie duidelijk naar streaming, de cd is nog lang niet dood. Dat blijkt in aanloop naar de feestdagen.

Voor de Europese muziekindustrie was 2013 een prima jaar. Omdat de traditionele platenmaatschappijen eindelijk streamingdiensten hebben ontdekt, maken ze voor het eerst sinds jaren weer een beetje winst. Maar ook de oudere mediadragers zijn nog zeer in trek.

Althans als we onze oosterburen als maatgevend daarin beschouwen. Het Bundesverband Musikindustrie laat vandaag namelijk weten dat het lekker loopt in de Duitse winkels, zo vlak voor de kerst.

Fysieke dragers verbazen
Op de vraag of de cd inmiddels dood is, geeft branchebaas Florian Drücke een duidelijk antwoord. “Het tegendeel is waar. De cd neemt net als voorheen meer dan twee derde van de omzet voor zijn rekening en is nog altijd zeer gewild. Dat merken we vooral nu bij de kerstinkopen.”

Naast de groei in het digitale bereik doen fysieke producten het verbazingwekkend goed, zegt Drücke. “Terwijl het al niemand meer verbaast dat de elpee gewoon blijft draaien, vertonen de cijfers van november ook voor cd"s en dvd"s een stabiel marktdeel.” Volgens Florian worden vooral duurdere boxen met meerdere digitale schijfjes prima verkocht, de luxeartikelen dus. Deze zijn goed voor negen procent van de omzet in de Duitse muziekwinkels.

Trends voor 2014
De verkooptrends van 2013 volgens Drücke moeten we je misschien besparen, aangezien het in dit geval vooral om Duitse luistergewoonten gaat. Pop en schlagers doen het onverminderd goed bij onze buren, en Drücke ziet ook Duitstalige hiphop en rap populairder worden. In klassiek zijn Wagner en Verdi de grote namen.

Voor 2014 verwacht de branchewoordvoerder een toename van smartphones, en dus automatisch ook meer mobiele muziek. Vooral streaming groeit hard, zeker nu er zoveel nieuwe aanbieders zijn. Zo kun je Spotify tegenwoordig ook gratis op je mobiel krijgen, en verdienen artiesten er intussen ook hun eerste miljard aan – zegt Spotify.

“Er heerst veel optimisme in onze branche”, concludeert Florian. “En men staat er duidelijk voor open om nieuwe dingen uit te proberen. Maar ver vooruitkijken kunnen we niet, bij de huidige marktdynamiek wordt de glazen bol al snel wazig.”

Ander verhaal in Engeland
In Groot-Brittannië, de andere grote Europese muziekmarkt, zijn de cijfers iets minder rooskleurig. Voor het eerst sinds de introductie van de cd in de jaren tachtig verkocht geen enkele artiest er dit jaar een miljoen albums. Verre van, Emeli Sandés Our version of events (uit 2012) stond in november als topseller op 600.000.

Maar volgens de analisten in het blad Music Week is er weinig aan de hand. Er werden gewoon te weinig goede albums van grote artiesten afgeleverd en geen doorbraakplaten uitgebracht. Grote popnamen als Lady Gaga en Robbie Williams kwamen erg laat met hun nieuwe producten. David Bowie was er in het voorjaar wel vroeg bij, maar het publiek was minder onder de indruk dan de media dat waren.

De albumverkoop liep hierdoor iets terug. Streaminginkomsten van populaire diensten als Spotify en Deezer werden door de Britse muzieksector echter niet meegeteld in zijn overzicht, wat een vertekend beeld geeft. “Zou je dat wel doen, dan ziet 2013 er positief voor ons uit”, zegt een woordvoerder van de Britse muziekbranche BPI. Hij weet dat er 3,7 miljard liedjes werden gestreamd in 2012, en verwacht een kleine verdubbeling voor dit jaar.

Het aandeel van streaming in de Britse muziekomzet is onbekend. In Amerika – waar albumverkoop veel sneller terugloopt – ligt dat momenteel op een geschatte zestien procent. Verkoop van downloads groeide bij de Britten het afgelopen jaar tot slot met negen à tien procent.

(Bronnen: dpa, The Guardian)

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS