Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Tesla

Duizendtal Duitse Tesla-eigenaars moeten bonus terugbetalen

Valérie Deridder

 
Slecht nieuws voor een duizendtal Duitse Tesla-eigenaars. Hun overheidssubsidie van 2.000 euro was namelijk maar van korte duur.

 

De trotse Tesla-eigenaars kregen recent een brief in de bus (jaja, anno 2018) waarin te lezen stond dat hun elektrische auto blijkbaar was dan de vergoedingsgrens, waarna hen vriendelijk werd verzocht om de premie terug te betalen. Dat was uiteraard tot grote spijt van de Tesla-eigenaars.

 

De uitspraak komt van het Duitse milieu-orgaan Bafa, en stelt dus dat het aankoopbedrag van de auto boven de vergoedingsgrens lag.

 

De oorspronkelijke regeling, waarbij Tesla-kopers een subsidie van 2.000 euro kregen, was bedoeld om de aankoop van elektrische wagens te stimuleren.

 

Het Tesla-model S werd geschrapt van de subsidielijst op November 2017 vorig jaar, toen Bafa te weten kwam dat Tesla ook modellen aanbood met hogere specificaties die meer dan 60.000 euro kostten.

 

Volgens Bafa bood Tesla namelijk een basismodel aan van haar model S voor minder dan dat bedrag, maar was dat model in de praktijk niet leverbaar. Daarop werd de subsidie dan ook ingetrokken.

 

Tesla is niet opgezet met de beslissing van de Duitse regering en tekent beroep aan. “De willekeurige beslissing om zomaar Tesla van de lijst voertuigen te schrappen die in aanmerking komen voor een milieubonus was onterecht en staat haaks op de doelen die het programma voor ogen stelt, en is ook nog eens oneerlijk tegenover onze klanten op de koop toe”, laat Tesla in een statement weten.

 

Klanten die na 6 maart een Tesla kochten, komen volgens Bafa wel in aanmerking voor de subsidie. Waarom dat precies zo is, is echter niet geheel duidelijk.

 

Tesla ziet in die bovengrens van 60.000 euro eerder winstbejag. Volgens hen is die grens ingesteld om de verkoop van concurrenten voor Duitse elektrische wagens te ontmoedigen.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS