Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Zo komen webshops hun marketingbelofte na

 
“Voor 5 uur besteld, morgen in huis”. “Realtime track & trace van uw bestelling”. Veel webshops zijn nog onvoldoende in staat hun marketingbeloften na te komen. Het vraagt om een nauwe samenwerking tussen webshop, gespecialiseerde partnerbedrijven en logistieke dienstverleners. Terecht is in de (e-)retail sector nu meer aandacht voor logistieke optimalisatie en het delen van […]

“Voor 5 uur besteld, morgen in huis”. “Realtime track & trace van uw bestelling”. Veel webshops zijn nog onvoldoende in staat hun marketingbeloften na te komen. Het vraagt om een nauwe samenwerking tussen webshop, gespecialiseerde partnerbedrijven en logistieke dienstverleners.

Terecht is in de (e-)retail sector nu meer aandacht voor logistieke optimalisatie en het delen van zoveel mogelijk informatie met de klant. E-fulfillment leidt immers tot een betere klantwaardering. Webshops die echt het verschil willen maken, doen er goed aan om alvast aan de volgende stap van informatiedeling te denken en zo de klant nog beter van dienst te zijn: door informatie te delen met organisaties buiten de traditionele keten kunnen (e-)retailers in de toekomst concurrerend blijven.

In de praktijk is het een helse klus om informatiestromen inzichtelijk te maken en de klant op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien. Dit leidt ertoe dat koeriers soms twee ritten maken omdat de ontvanger niet thuis bleek te zijn, of dat er meerdere busjes per dag door de straat rijden om één pakketje per adres te leveren.

Door het delen van informatie is een hoop winst te behalen. Niet alleen voor de klant, maar uiteraard ook voor de webshops en partners. Denk alleen al aan besparing op benzine en de reductie van files en CO2-uitstoot. Veel (online) retailers weten echter niet met welke partijen ze hun informatie nog meer kunnen delen om de keten verder te optimaliseren.

Informatie-uitwisseling kan op drie vlakken helpen om de webshop extra slagkracht te geven:

Seamless experience
Informatiedeling binnen de keten

De informatievoorziening en deling tussen de webshop en zijn business partners moet optimaal zijn om de logistieke activiteiten goed af te stemmen. De logistieke dienstverlener is immers het gezicht van de webshop die de bestelling aflevert.

Wil de klant op de valreep nog het afleveradres aanpassen? Dan moeten alle betrokken partijen tegelijkertijd over de gewijzigde informatie beschikken. De consument wordt zo een seamless experience geboden in zowel het bestellings-, afleverings- en retourproces. Over alle kanalen heen.

4th party logistics
Informatiedeling via een regisseur

Steeds vaker bestelt een consument op hetzelfde moment iets bij webshop  A en webshop B. Hij wil graag dat het de volgende dag geleverd wordt. De volgende dag blijken er twee koeriers van dezelfde maatschappij voor de deur te staan met ieder één pakketje. Zonde van de reistijd, de benzine en de dubbele reis terug naar het distributiecentrum.

Om de transportketen te optimaliseren, kunnen logistieke dienstverleners ook onderling informatie gaan delen. Door te werken met een 4PL (4th party logistics) zet je een ketenregisseur in die het aanspreekpunt is voor alle betrokken partijen. Hij zoekt bij iedere order naar de beste oplossing en stuurt als een dirigent de koeriersdiensten aan voor logistieke optimalisatie.

Shop-in-Shop
Informatiedeling buiten traditionele keten

Nog een stap verder in de informatiedeling is het delen van data tussen complementaire en concurrerende webshops. Kleinere detailhandelszaken en boetiekjes kunnen samengebracht worden in één groot “digitaal warenhuis”. Dit warenhuis bevat een breed aanbod aan producten en bestellingen die tegelijkertijd worden bezorgd door één vervoerder.

De verzameling van webshops wordt samengesteld op relevantie en profiel (bijvoorbeeld via likes op social media), zodat de klant één plek heeft om zijn inkopen te doen. De boekenwinkel om de hoek die online gaat samenwerken met een reis- en watersportwinkel om zijn klant te voorzien van een compleet pakket voor een watersportvakantie. Of een exclusieve herenschoenenwinkel die online gaat samenwerken om volledige herenmode aan te bieden om de klant in één keer te voorzien van een pak, schoenen, overhemd en stropdas.

De bundeling van meerdere webshops via één platform geeft de klant eenvoudig toegang tot het bijzondere aanbod en de service van gespecialiseerde winkels. Daarnaast hoeft hij door middel van een single sign-on ook maar één keer zijn of haar gegevens in te voeren.

Aan de achterkant is er ook een groot voordeel voor kleinere webshops: ze kunnen een vuist maken tegen de grote online ketens. Grote ketens kunnen makkelijker volume draaien en onderhandelen om lagere inkoopprijzen. De kleinere retailers hebben deze mogelijkheid niet en zitten vaak op kleine marge of hogere prijzen.

Door net als in de traditionele retailwereld een inkoopfront te vormen is het mogelijk om betere afspraken te maken met leveranciers en een grotere diversiteit aan producten aan te bieden. Als de webshops ook in de logistieke keten samenwerken, ontstaat er minder druk op de Belgische infrastructuur en kunnen ze goedkoper bestellingen laten afleveren.


Door slim informatie te delen over alle delen van de keten en met concullega’s, kunnen webshops dus niet alleen competitiever worden maar ook de veeleisende consument beter bedienen.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS