Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

De integratie van spraak: wat betekent dit voor jouw merk?

Jan Teerlinck

 
Vorige week lanceerde Google de Nederlandstalige versie van Google Assistent. Deze versie is momenteel nog maar enkel beschikbaar in Nederland, en dit voor smartphones met de nieuwere besturingssystemen van Android of iOS. In de VS heeft ondertussen één op de 6 consumenten een digitale speaker die uitgerust is met een digitale assistent. We kunnen dus wel stellen dat spraak hot is.

 

Spraak is een nieuwe manier om bestaande kanalen makkelijker en sneller te gebruiken. Inspreken gaat namelijk drie keer sneller dan typen (40 woorden per minuut tegenover 130 woorden per minuut). In het streven naar maximale efficiëntie, is het dan ook logisch dat spraak steeds populairder wordt. Volgens comscore wordt in 2020 vijftig procent van alle zoekopdrachten met een stem aangestuurd.

 

Hoe moet je hier als merk op inspelen? Laten we eerst het onderscheid maken tussen twee zaken: enerzijds het voice-enablen van je eigen bestaande kanalen, en anderzijds het inpluggen op het nieuwe voice-ecosysteem van de technologiereuzen:

 

Voice-enablen van je eigen kanalen

 

Stel, je bent een e-com site en jouw klant zoekt ‘een blauwe jas, voor dames, classic fit, in maat 42, in voorraad’. Bij traditioneel zoeken is je klant dan al snel zeven drop-down boxen aan het invullen. Op een laptop gaat dat nog snel, maar in een app wordt dan al snel heel onhandig. Eigenlijk wil je gewoon in ‘natural language’ kunnen intikken of inspreken. Daarom gaat voice-enablement ook altijd hand in hand met Artifical Intelligence. De zoekmotor op je site moet intelligent genoeg zijn om die ‘natural language’ te vertalen naar de juiste resultaten. Dat noemen we NLP (Natural Language Processing).

 

De intelligentie die erachter zit om snel tot de meest relevante resultaten te komen is de sleutel tot succes van voice-assistentie. In die zin maakt het eigenlijk zelfs niet uit of het wordt ingetypt of ingesproken – als de AI maar slim genoeg is. De consument kiest de meest geschikte inputmethode in functie van zijn context; in de trein zullen ze typen, in de privacy van hun huis zullen ze waarschijnlijk sneller spreken.

 

Voice-ecosystemen: ‘Alexa’ en ‘Hey Google’

 

De technology reuzen hebben allemaal hun eigen voice-ecosysteem ontwikkeld. Maar de digitale assistent die achter deze systemen zit, is degene die het verschil maakt. De digitale assistent moet ons het leven zo makkelijk mogelijk maken. En dat kan hij, want hij kent ons door en door omdat hij toegang heeft tot al onze apparaten en diensten, daarvan leert, en overal aanspreekbaar is. Thuis via de speaker van je laptop, in je wagen via de car-kit, en onderweg op je telefoon en smartwatch.

 

De evolutie van IoT speelt hier ook een belangrijke rol in. Er zijn al ontzettend veel apparaten die je met voice kan besturen: verlichting, verwarming, de deur op afstand sluiten, Spotify activeren, de robotmaaier aanzetten. Juist met deze dagelijkse dingen zullen we de gewoonte aanleren om spraak te gebruiken. Dat start misschien voor velen als een leukigheid, maar zodra meer diensten spraakgestuurd worden, zal het meer en meer geïntegreerd worden in ons dagelijks leven.

 

 

Hoe hier als merk mee omgaan?

 

Vergelijk het met de opkomst van apps. Als je product of dienst niet via een app beschikbaar is, zal de consument minder snel voor je kiezen. Bekijk dus hoe je jouw producten en diensten kan koppelen met voice-interfaces. Start hierbij altijd vanuit een optimale klantbeleving: hoe kan ik het leven van mijn klant makkelijker maken? Zo is zoeken via voice handig, maar het voorlezen van 20 zoekresultaten weer helemaal niet.

 

Twee merken die dit bijvoorbeeld goed begrepen hebben, zijn het Amerikaanse wasmiddelmerk Tide en honden- en kattenvoedingmerk Purina. Zij hebben hun contentmarketing voice-enabled. Zo kun je Alexa Tide laten vragen hoe je een vlek uit je kleren krijgt en Purina geeft je antwoorden over specifieke kenmerken van een hondenras. Die informatie voorgelezen krijgen is in dit geval wel handig, want ondertussen kun je dan weer andere dingen in en om het huis doen.

 

Hoe ziet de toekomst eruit?

 

Als we even een idyllisch kijkje mogen nemen in onze glazen bol, verwachten we dat op relatief korte termijn ons dagelijks leven er zomaar zo uit zou kunnen zien:

 

Je staat ’s morgens op en moet die vlucht voor vrijdag nog boeken. Tijdens het scheren vraag je Alexa naar alle beschikbare vluchten. Ze worden keurig getoond op je spiegel in de badkamer (die uiteraard ook een scherm is), keurig gerangschikt volgens optimale tijdsbesteding, rekening houdend met de file van de luchthaven tot je afspraak.

 

Want je digitale assistent heeft uiteraard toegang tot je agenda, weet waar je moet zijn en kent de verkeerssituatie daar op dat uur. Je kiest de vlucht, en je vraagt Alexa om de boeking te bevestigen. Als je beneden komt, staat de koffie klaar en vraag je Alexa op deze koude winterochtend om de garagepoort al te openen, de auto op te warmen en je route naar eerste afspraak in te stellen. Eenmaal in de wagen, vraag je Alexa om het huis af te sluiten en bedenk je net dat je misschien wat airmiles kan inzetten voor een upgrade. Alexa vertelt je saldo, en regelt het met de luchtvaartmaatschappij. Tijdens je rit in de wagen vraag je Alexa een keuze te maken uit de 10 belangrijkste ochtend-emails die je moet behandelen.

 

En ga zo maar door.

 

Alle acties die je net gedaan hebt, kun je nu ook al doen met allemaal verschillende apps op je mobiel. Maar dat is niet heel efficiënt, duurt behoorlijk lang, en eigenlijk ben je de hele tijd aan het multitasken.

 

Spraak is de enige manier om iets gedaan te krijgen zonder dat je je ogen en vingers tegelijkertijd hoeft te gebruiken. En dat scheelt!

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS