Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

[Blog] Uit de comfortzone stappen is de sleutel tot succes

Gonzalo Benedit

 
Je comfortabel voelen in je werk is fijn, maar zorgt het er ook voor dat het werk op de beste manier wordt gedaan? De vraag stellen, is ‘m beantwoorden: nee. Want al een klein beetje ongemak voelen, kan een enorme aanjager van succes zijn. Waarbij de mentaliteit van ‘zo hebben we het altijd gedaan’ wordt uitgedaagd en uiteindelijk een weg opent naar innovatie en creativiteit.

 

Martin Seligman, een Amerikaanse psycholoog en auteur, heeft eens gezegd: ‘Het zijn niet onze mislukkingen die ons toekomstig succes bepalen, maar hoe we die aan onszelf verklaren.’ Stel dus eens voor wat je jezelf zou vertellen – ongeacht de uitkomst van een beslissing? Wat heb je ervan geleerd en welke positieve stappen kun je maken? Persoonlijk en met je bedrijf.

 

Daag ‘normaal’ en ‘comfortabel’ uit


De meesten van ons zijn actief in organisaties waar legacy processen en archaïsche systemen barrières zijn geworden tegen effectiever werken. Dat accepteren we blijkbaar veelal, want actie wordt daar niet op ondernomen. In de technologische industrie zien we dit iedere dag wanneer we spreken met organisaties over de gehele wereld. Dat terwijl er meer verandering op komst is, dankzij politieke en economische onzekerheid. Juist dit is een periode om de concepten van ‘normaal’ en ‘comfortabel’ in de organisatie uit te gaan dagen.

 

De term digitale transformatie wordt door sommigen als weer zo’n marketing buzzword gezien en dat terwijl het juist een treffende illustratie is dat we daadwerkelijk in een nieuwe wereld leven. Bedrijven moeten transformeren, moeten veranderen. Comfort is immers stilstand en dus achteruitgang. En in deze nieuwe wereld gaat dat zo snel, dat je binnen afzienbare tijd op onoverbrugbare afstand staat. Als we bijvoorbeeld kijken naar beslissingen over bedrijfstechnologie, geeft het een ‘comfortabel’ gevoel om bij de oude vertrouwde software op locatie te blijven. Dat terwijl de voordelen in zowel kosten als efficiëntie van het overstappen naar de cloud ervoor zorgen dat traditionele software niet langer levensvatbaar is. Nog belangrijker, bedrijven die vast blijven houden aan legacy systemen zijn ook niet langer levensvatbaar.

 

ING is een succesvol voorbeeld


Volgens marktonderzoeker IDC is 90 procent van de organisaties actief betrokken bij een of andere vorm van een digitaal transformatieprogramma. Een goed en succesvol voorbeeld daarvan is ING, een klant van Workday. De bank heeft digitale technologie gebruikt om zichzelf na de financiële crisis een aantal keer opnieuw uit te vinden. ING heeft zichzelf ontwikkeld, zowel in technisch als cultureel opzicht, om gelijke tred te kunnen houden met de ongelooflijk grote veranderingen waarmee de bankensector wordt geconfronteerd en waarmee ze geconfronteerd blijft.

 

Verandering wordt in de zakenwereld vaak gezien als een risico, wat weer gevolgen heeft voor het comfortniveau. Met dat in het achterhoofd lijkt het opvallend dat steeds meer bedrijven voor een cloud based financieel management en/of cloud based HRM-systeem kiezen. Want: verandering, dus meer risico. Het tegenovergestelde is waar: de beloning en de mogelijkheden zijn namelijk veel groter voor bedrijven die overstappen op cloud-oplossingen. Ik voorspel dat naarmate meer toonaangevende merken – zoals ING – de digitale transformatie echt handen en voeten geven, bedrijven steeds meer behoefte voelen om de eigen comfortzone uit te dagen.

 

In een ander interessant artikel over digitale transformatie zegt Bernardo Crespo, directeur Digital Transformation Management Program op de IE Business School, dat de spelregels veranderen. “Iedereen die deze transformatie wil leiden, moet kunnen omgaan met onzekerheid. Tientallen jaren lang zijn medewerkers opgeleid om risico’s te controleren en te minimaliseren om goede beslissingen te nemen. Tegenwoordig werkt het precies andersom: bedrijven hebben behoefte aan professionals die kunnen omgaan met onzekerheid.”

 

Drie tips op weg naar succes


Voor wie zijn comfortniveau wil uitdagen, heb ik drie tips:

 

  1. Ontwijk niet de moeilijke vragen die de hartslag doen stijgen

Het mantra ‘we hebben het altijd zo gedaan’ moet per direct uit elk bedrijfsmodel worden geschrapt. Als management moet je voortdurend de processen van de organisatie toetsen en jezelf afvragen welke delen van de business niet presteren zoals ze moeten. Daag alle betrokken medewerkers uit om hetzelfde te doen en geef aan dat ze lastige vragen mogen stellen. Nee, moeten stellen.

 

  1. Begrijp dat disruptie bedrijven blijft uitdagen

Technologische innovaties blijven in een dusdanig razend tempo doorgaan, dat deze door weinig organisaties zijn bij te houden. Disruptie omarmen betekent continu kunnen veranderen en meebuigen. Managementteams moeten uiteindelijk zelfdisruptie als het nieuwe normaal zien, door die lastige vragen te blijven stellen.

 

  1. Wees niet bang om te falen, maar faal dan wel snel

Als we ING even als voorbeeld nemen, dan zie je dat met de juiste mentaliteit digitale transformatie echt mogelijk is. Dat lukt niet als je risicomijdend bent en bang bent om te falen. Wie de echte wil heeft om te transformeren zal fouten maken, maar ook heel snel lessen trekken. De kosten van ’snel falen’ zullen ook veel lager zijn dan die van stil blijven staan en niets doen. Want dan wordt je marktpositie in rap tempo ingenomen door jongere, meer wendbare concurrenten.

Naarmate het tempo van verandering en de versnelling in de zakelijke omgeving blijft toenemen en het nieuwe normaal wordt, zal het vermogen om een ​​beetje ongemak te omarmen daadwerkelijk een zakelijk voordeel worden. Managers die niet bang zijn om moeilijke vragen te stellen en snel leren van fouten, zullen hun collega’s bij bedrijven die stil blijven staan simpelweg overtroeven.

 

Gonzalo Benedit is President EMEA & APJ bij Workday.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Hoe de GDPR Facebook de das omdeed

19 September   |