Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

[Blog] Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement

Carmina Coenen

 
Om een optimale betrokkenheid van de medewerkers (in HR-kringen vaak ‘employee engagement’ genoemd) te bereiken, kan je de sleutels tot succes samenvatten in de bovenstaande formule. Om je medewerkers betrokken te krijgen en te houden doorheen hun carrière moeten alle elementen hierboven aan bod komen: een aantrekkelijke en samenhangende bedrijfscultuur, de juiste technologie om je medewerkers te behandelen als je beste klant, en het juiste gebruik van de van de beschikbare data.

 

Tegenwoordig wordt elk gesprek over organische groei gevolgd door de woorden: “op voorwaarde dat we het juiste talent vinden”. Het is inderdaad één van de grootste bekommernissen voor elk succesvol bedrijf en voor het succes van de mensen in mijn team: als je wil groeien, moet je fantastische mensen aanwerven en behouden. En fantastische mensen worden enkel aangetrokken door – en blijven alleen maar trouw aan – fantastische bedrijven.

 

De enige vraag die ons dan nog rest is: hoe word je zulk geweldig bedrijf om voor te werken? Het antwoord vind je in de formule hierboven: betrokkenheid van de medewerker kan je alleen bereiken als je de volgende drie ingrediënten combineert: bedrijfscultuur, ‘app-tastische’ technologie en een optimaal gebruik van beschikbare data.

 

BEDRIJFSCULTUUR : familie, transparantie en teruggeven

 

Salesforce-oprichter Marc Benioff leerde tijdens een sabbatical op Hawaii het begrip Ohana kennen dankzij intense contacten met de lokale bevolking. Hij besloot prompt om de mentaliteit te incorporeren in zijn bedrijf. De Ohana-cultuur heeft zijn visie beïnvloed over hoe de ideale organisatie er moet uitzien. Het basisprincipe van de Ohana-cultuur is dat elke Salesforce-werknemer, en zelfs onze partners en klanten, deel uitmaken van één grote familie. En het familiemotto luidt: “leave no member behind (niemand valt uit de boot)”. Dit betekent dat we al het nodige zullen doen om ervoor te zorgen dat iedereen aan boord blijft. Dit leidt onder meer tot een volledige transparantie, waarbij iedereen weet wat de bedrijfsobjectieven zijn en hoe zij zelf bijdragen tot die bedrijfsdoelstellingen. Dit noemen we  V2MOM (Visie, Waarden (Values), Methodes, Obstakels, Meetgegevens (Metrics)), die voor elk niveau wordt opgesteld, van het algemene bedrijfsniveau tot het allerindividueelste niveau. Daar komt nog een sterk geloof in het concept ‘teruggeven’ bovenop, wat geleid heeft tot ons 1-1-1 model dat al vaak werd overgenomen door andere bedrijven. Dit alles zijn de belangrijkste bouwstenen van onze unieke bedrijfscultuur.

 

TECHNOLOGIE: bouwen aan een ‘app-tastic’ universum

 

Je raakt niet bijzonder ver als je je inspanningen beperkt tot het onderhouden van een fantastische bedrijfscultuur. De meerderheid van het talent dat je probeert aan te trekken of trouw te houden aan je bedrijf, is bijzonder verwend geworden: ze zijn een volledig universum van fantastische apps gewend, die onze levens zo veel eenvoudiger en comfortabeler maken. En dan heb ik het niet enkel over Uber, Waze of Netflix, maar ook over die vele andere: apps waarmee we mobiel kunnen betalen, of die ons waarschuwen als de bus vertraging heeft, de Waze app, waarmee je real-time kan nagaan waar je vrienden zich bevinden zodat je niet de hele tijd ‘waar ben je nu’ hoeft te sturen, en ga zo maar door.

 

Bij ons gebeurt de integratie van het app-universum in onze bedrijfsprocessen op verschillende manieren. Zo hanteren we het principe van de onmiddellijke feedback ter vervanging van de jaarlijkse evaluatie. Talent wil geen maanden wachten om te horen hoe ze dingen beter zouden kunnen aanpakken. Nee, ze zijn gewend aan real-time feedback. Daarom gebruiken wij tegenwoordig een Feedback-achtige app om onze ‘likes” of constructieve feedback te delen.

 

En aangezien we gewend geraakt zijn aan informatie in fragmentjes zoals met Whatsapp, werken we liever met @-vermeldingen dan met e-mail om mensen te betrekken, om zoveel mogelijk collega’s geëngageerd te krijgen wanneer we als team op een verkoopcyclus werken of samen een klantgericht event voorbereiden.

 

Voor elke dagdagelijkse situatie is er wel een app die mijn beroepsleven veraangenaamt of vereenvoudigt.

 

Maar de meesten hebben bij hen op het werk niet zo veel geluk. Wie er wel in slaagt om een werkomgeving te creëren met apps die zorgen voor ervaringen vergelijkbaar met ons vrijetijdsleven, zal een significant voordeel hebben in de ‘war for talent’. Niet alleen zullen je werknemers genieten van de aangename ervaringen, ze houden er ook een gevoel aan over dat ze op werk evenzeer worden gewaardeerd als thuis wanneer ze in contact komen met hun favoriete merken.

 

DATA:  Analytics om de ‘werknemerservaring te versterken

 

Maar zelfs met de meest fantastische toepassingen zullen je werknemers zich pas echt gewaardeerd voelen als ze de indruk hebben dat je hen door en door kent en begrijpt. Dat gevoel kan je pas echt realiseren als de onderneming gebruik maakt van de beschikbare data om de ‘werknemerservaring’ te optimaliseren.

 

Net zoals Netflix en Amazon kunnen bedrijven AI (artificial Intelligence) inzetten om aanbevelingen te doen: “Werknemers die hetzelfde carrièrepad hebben gevolgd, kozen voor deze volgende stap: …”. Of je kan hun persoonlijke objectieven onder de loep nemen, analytics loslaten op deze data om elke werknemer bij zijn of haar persoonlijke carrière te begeleiden, en te zoeken naar interessante opleidingen om deze carrière te kunnen realiseren.

 

Bedrijven die erin slagen om deze drie factoren te combineren en te integreren zullen de favoriete werkgever in de toekomst zijn. Ik vraag me vaak af wat de eerste werkervaring van mijn dochter zal zijn over zowat tien jaar. Zullen zij en haar vriendinnen een werkgever vinden die zorgt voor een blije en vlotte start? Of zullen hun grote carrière-verwachtingen tijdelijk worden teruggeschroefd omdat ze geconfronteerd worden met enorme technologische en/of procedurele obstakels? Ik hoop van ganser harte dat we allemaal kunnen evolueren naar een arbeidsmarkt waar ze een blije start zullen kennen, ongeacht het bedrijf waarvoor ze kiezen. En tot dan zal ik met plezier alle organisaties bijstaan bij het in praktijk brengen van de ‘employee engagement’-formule.

 

Carmina Coenen is Senior Manager Solution Engineering bij Salesforce BeLux.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Digitale transformatie: kiezen tussen een analoge cocon of digitale vlinder

15 Mei   |