Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Digitale vaardigheden zijn even essentieel als wiskunde voor onze leerlingen

Bob Vanstraelen, Salesforce

 
[Blog] De mogelijkheden voor (jonge) kinderen met aanleg voor technologie om zich te ontwikkelen, zijn nog steeds beperkt. Het wordt tijd voor verandering.

 

“Later als ik groot ben, word ik programmeur.” Zou één vijfjarige dat al ooit gezegd hebben? Zeer onwaarschijnlijk, vrees ik, zelfs in deze steeds digitalere tijden. Maar wanneer je uitlegt dat programmeren een essentiële vaardigheid is, die bovendien nog belangrijker gaat worden, en toont wat voor geweldige dingen ze kunnen maken met een simpel programma, zie je hun ogen oplichten.

 

Dat is alleszins ook de ervaring die ik heb met mijn tienjarige zoon. Hij is graag bezig met technologie, zoals bijvoorbeeld de programmeer-app die bij LEGO Mindstorms zit. En hij is gefascineerd door de vele voorbeelden van hoe programmeren ons dagelijks leven beïnvloedt. Het idee dat de poort van een parking bestuurd kan worden door een goed ontwikkeld programma, overtuigde hem zowel van de kracht van automatisering als van de noodzaak om te leren coderen en digitaal te denken.

 

Volgend jaar gaat hij naar het middelbaar en hij zal sowieso voor de richting STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) kiezen. Maar voor het zover is, zijn de mogelijkheden beperkt voor kinderen met aanleg voor technologie. Het huidige aanbod komt uit de privé of uit niet-gouvernementele organisaties, zoals CoderDojo. Thank God trouwens voor CoderDojo en vergelijkbare initiatieven: ze bieden kinderen een platform waarmee ze technologie kunnen verkennen en leren oplossingsgericht denken.

 

Maar moeten we er niet voor zorgen dat élk kind deze kans krijgt? Niet alleen de kinderen die er al aanleg voor hebben en geïnteresseerd in zijn? Met andere woorden: moeten we die vaardigheden niet aanleren op school, zowel in de lagere als op het middelbaar?

 

Gestructureerde aanpak en duurzame visie

Mij zal je niet horen zeggen dat er niets beweegt. In de school van mijn kinderen gebruiken ze bijvoorbeeld al digitale schoolborden. Maar de leerkrachten mogen zelf beslissen hoe ze die inzetten, en daardoor blijven kansen onbenut. Er zijn veel leerkrachten die alles uit deze nieuwe technologieën halen, maar er zijn er nog veel meer die er onvoldoende getraind (en onvoldoende geïnteresseerd) in zijn.

 

We hebben nood aan een gestructureerde aanpak en duurzame visie op het onderwijzen van digitale vaardigheden, zoals coderen en digitaal denken, zodat onze kinderen voorbereid worden op de komende tien tot twintig jaar. Parkeerwachters zullen er tegen dan niet meer zijn, maar meer dan ooit zullen we digitaal vaardige mensen nodig hebben. Dus is het hoog tijd dat we daarop focussen in ons onderwijs, zelfs bij de leerlingen die er niet meteen in geïnteresseerd zijn.

 

Studenten met voeling voor taal bijvoorbeeld kunnen tegenwoordig ook niet meer zonder pc of smartphone en ze krijgen bovendien ook wiskunde. Als je dezelfde logica volgt, zouden ook zij de kansen die onze digitale maatschappij biedt niet compleet mogen negeren.

 

Enorme verantwoordelijkheid voor de overheid

De jongere generaties meetrekken in de digitale wereld is een enorme verantwoordelijkheid voor onze overheid, en die zou er meteen mee moeten starten als ze willen vermijden dat ons Belgisch talent aan het uiteinde van de digitale curve bengelt. Een heleboel ICT-organisaties zijn klaar om met de overheid samen te werken om het proces te versnellen, omdat het voor hen op lange termijn ook voordelig zal zijn.

 

Maar terwijl dit proces – hopelijk – op gang aan het komen is, kunnen we onze kinderen ook zelf klaarstomen voor dit nieuwe tijdperk. Niet per se door samen te coderen, maar op zijn minst door bewustzijn te creëren over de nabije en verre toekomst en over de noodzaak om de nieuwe vereisten en kansen te begrijpen.

 

De toekomst ziet er veelbelovend en spannend uit, maar alleen voor zij die bereid én bekwaam zijn om haar te omarmen. Dat is waarop we ons moeten voorbereiden, elk op onze eigen manier.

 

Bob Vanstraelen is Area Vice President bij Salesforce Benelux

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS