Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Analytics in de 2e helft van 2015? Bereid u voor op een najaar vol veranderingen!

Goedele Derveaux, SAP

 
Analytics zijn ‘hot’ in 2015. Een overzicht van analytics-trends voor de komende maanden.

 

2015 was tot nu toe een interessant jaar op het vlak van analytics. Self-service BI, bijvoorbeeld, is echt wel matuur geworden en BI-tools worden een stuk eenvoudiger, een evolutie waar de markt al een hele tijd op wacht. En het jaar is nog niet voorbij: de tweede helft van 2015 belooft nog een aantal heel cruciale trends. Of die trends elkaar beïnvloeden? Absoluut! Hieronder een overzicht van de ‘hotste’ analytics-trends voor de volgende maanden.

De concurrentie voor blijven, dankzij ‘Social Analytics’

Bedrijven die conversaties op social media volgen, krijgen een beter inzicht in de populariteit van trends. Consumenten beïnvloeden elkaar immers meer en meer via de sociale platformen. Door die gesprekken te analyseren, krijgen bedrijven inzicht in wat ‘hot’ is en welke trend voorbijgestreefd is.  Een must voor elke succesvolle business! Een recente studie van de Data Warehousing Institute (DWI) wees uit dat organisaties die klantenanalyses weten te combineren met data van sociale media, minder klanten verliezen. Ze kunnen immers beter klantenretentie, klantenverlies en return rates voorspellen. Daarnaast helpen analytics bedrijven ook bij het kiezen van karakteristieken voor klantensegmentatie. Via de sociale media kunnen organisaties patronen vinden in kenmerken. Op basis daarvan kunnen ze nieuwe segmenten definiëren. Predictive modeling, op zijn beurt, is een uitstekende manier om campagnes te testen en eruit te leren. Zodat elke klant kan benaderd worden met de meest overtuigende aanbiedingen op het juiste moment.

Analytics doen hun intrede in de hele organisatie

De dagen waarin data analisten weggestopt zaten in BI Competence Centers of in ICT- afdelingen zijn voorbij. Vandaag kan iedereen analist zijn, of hij nu bij logistiek, financiën of marketing werkt. Dankzij de vereenvoudiging, uitzonderlijk performante in-memoryplatformen en self-service BI wordt BI veel toegankelijker voor eindgebruikers. Ondernemingen zijn ondertussen overtuigd en beginnen gebruikers massaal toegang te geven tot BI-tools. En de cloud biedt ons overal, van op elk toestel, inzicht in onze data.

Big Data is hier, daar en overal

Hadoop, MongoDb, Cloudera ….. het eindeloze aanbod nieuwe software wijst duidelijk op een grote nood aan onlineanalyses van – en een antwoord op – grote volumes gestructureerde en ongestructureerde data. Tijdens de recente BA4ALL Summit on Big Data & Analytics was ik echt onder de indruk van de vele Big Data-initiatieven in de BeLux. Ik spreek opzettelijk over ‘initiatieven’ en niet ‘ideeën’. Organisaties starten effectief Big Data-projecten op en gaan er ook snel mee aan de slag. In hun zoektocht naar manieren om flexibeler en sneller op de markt in te spelen, grijpen ze naar analyses van complexe datastructuren … en dus zetten ze dapper de stap richting digitalisering.

Meetings worden nooit meer hetzelfde

Ja, u hoort het goed. Meeting zullen nooit meer hetzelfde zijn. Door de self-service BI-mogelijkheden en vooral de storytellingtechnieken behoren statische rapporten tot het verleden. De toekomst is aan conversaties gebaseerd op dashboards. BI-storytelling helpt ons om onze conclusies kracht bij te zetten tijdens meetings, om analyses direct te simuleren en voorspellingen te maken. Gewoon, terwijl we met onze collega’s discussiëren. Alle relevante data hebben we ondertussen bij de hand op ons mobiele toestel. Het gevolg? Betere resultaten uiteraard, want onze nieuwe analytische tools zorgen voor meer opbouwende en correctere inzichten. Deze video toont een paar voorbeelden van onze eigen SAP boardroom.

Quasi alles wordt geïntegreerd

De huidige in-memoryplatformen en bedrijfsapplicaties omvatten meer en meer analytics. Gebruikers verwachten vandaag immers dat ze bepaalde gegevens onmiddellijk kunnen analyseren, on the fly. Instant simulatie, predictive forecasting of cause-and-effect analyses zijn allemaal cruciaal bij de ingave van bestellingen, voorraadbeheer of customer intelligence. Vandaar de nood aan analytische mogelijkheden, in elke bedrijfsapplicatie. Grote bedrijven zoals SAP zetten al de toon in deze markt.

 

Conclusie? BI biedt gebruikers gigantische mogelijkheden om instant inzicht te krijgen in elk type data … en is volop in bloei!

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS