Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
diamantsector

AI in de diamantsector

Valérie Deridder

 
Dat AI het bedrijfsleven grondig aan het hervormen is, is geweten. Maar wist je dat ook de diamantsector gebruik maakt van AI?

AI-authenticatie

Van valse designerhandtassen en DVD’s tot zelfs paspoorten; de namaakindustrie tiert welig. In 2017 was de hele namaaksector zelfs meer dan een biljoen dollar waard. Daarom ook lanceerde IBM vorig jaar geleden de Crypto Anchor Verifier, een technologie die gebruik maakt van AI, blockchain en optische beelden met elkaar combineert om zo de authenticiteit van een bepaald product te verifiëren.

De technologie steunt op machine learningtechnieken, neurale netwerken en video-analyse. Elk product heeft zijn eigen optische kenmerken, zoals bijvoorbeeld de kleuren, de saturatie, en hoe doorzichtig het object in kwestie is. Met het naakte oog zijn die verschillen maar moeilijk op te merken, maar met AI kunnen fake diamanten nu moeiteloos opgespoord worden. De software van IBM verenigt de draagbaarheid van smartphones en zou gebruik maken van machine learningmodellen die getraind werden op optische gegevens van authentieke producten. Daardoor kan makkelijker het verschil gemaakt worden tussen het echte werk en een fake exemplaar.

IBM gaat voor het opsporen van fake diamanten de samenwerking aan met het Gemological Institute of America (GIA) om te testen hoe de technologie zal uitpakken in levensechte scenario’s waarbij diamanten moeten worden geauthentificeerd en gewaardeerd.

 

Standaardisatie en democratisering

Het is opvallend dat AI nu ook stilletjesaan de diamantsector binnensijpelt, aangezien die van oudsher een redelijk traditionele industrie is. Toch kan AI ook hier soelaas bieden, aangezien de validering van diamanten altijd al een tijdrovend en complex werkje is geweest. Daarbij komt ook nog eens dat elk edelstenenlab vaak ook zijn eigen validatiemanier toepast, waardoor een diamant bij het ene kantoor soms opeens veel minder waard is dan bij een ander lab.

De consument weet vaak al helemaal van toeten noch blazen, en heeft meestal geen idee hoeveel zijn of haar diamant waard is en of de classificatie van hun diamant wel correct was. Die classificatie gebeurt trouwens op basis van de volgende 4 kenmerken, oftewel de ‘4 C’s’; cut, clarity, colour, carat oftewel de vorm waarin de diamant geslepen is, de helderheid, de kleur en de karaat. Met de tool van IBM weet ook de consument waar hij of zij aan toe is.

 

 

Potentieel voor marketing

De AI-aangedreven authenticatie is ook erg beloftevol voor marketeers die hun diamanten aan de man willen brengen. Hoe meer diamanten er worden geanalyseerd en gekoppeld aan een gebruikersprofiel, des te meer informatie marketeers verkrijgen over de voorkeuren van bepaalde populaties in de maatschappij.

Door de diamanten te oormerken voor de noden van specifieke markten over de hele wereld, zou de diamantindustrie meteen ook veel efficiënter en klantvriendelijker kunnen worden. Een prille dertiger die graag een trouwring met een diamant wil aanschaffen, heeft meestal ook een ander budget en voorkeur dan een vijftigjarige investeerder. Retailers en marketeers kunnen zich baseren op die inzichten om zo betere aanbevelingen te maken. Klant blij, en de verkoper heeft ook sneller beet. Twee vliegen in één klap dus!

 

 

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Transformation Thursday: Jaron Lanier

Vandaag om 13u07   |