Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Uber

Uber niet verantwoordelijk voor dodelijk auto-ongeval

Valérie Deridder

 
De kogel is door de kerk; Uber Technologies Inc is dan toch niet aansprakelijk voor het dodelijke auto-ongeval dat vorig jaar plaatsvond in Tempe, Arizona.

 

Uber haalt opgelucht adem. De provincieprocureur van Yavapai (een provincie binnen de staat Arizona) laat in een openbaar gemaakte brief weten dat het taxiplatform strafrechtelijk niet aansprakelijk is voor het dodelijke ongeval dat vorig jaar in maart plaatsvond met een van de zelfrijdende wagens van Uber. De back-up chauffeur, Rafaela Vasquez, wordt wel doorverwezen naar de politie van Tempe voor bijkomend onderzoek. Volgens aan politierapport dat dateert van juni 2018, kan Vasquez veroordeeld worden voor doodslag door middel van een voertuig. Vasquez zelf heeft nog geen commentaar gegeven op de hele kwestie.  

 

Een video die in de auto werd genomen, laat zien dat Vasquez op het moment van de aanrijding neerkeek naar het scherm van haar telefoon en een episode van “The Voice” aan het streamen was. De chauffeur keek naar verluidt een halve seconde op voor ze slachtoffer Elaine Herzberg raakte. Elaine overleed later aan haar verwondingen.  

 

Bij de dodelijke crash was een Volvo XC90-voertuig betrokken, dat Uber aan het uittesten was op zelfrijdende technologie. Tot vandaag, een jaar later, is het ongeval nog steeds een smet op het blazoen van Uber. Sindsdien werd ook het aantal autonome wagens van het taxiplatform drastisch teruggeschroefd.  

 

De provincieprocureur van Yavapai onderzocht de zaak op aanvraag van de Maricopa-provincie, waar het fatale ongeval ook plaatsvond. De redenering achter het vonnis over Uber werd niet vrijgegeven. Yavapai heeft de zaak nu teruggestuurd naar Maricopa en vraagt om verder onderzoek naar de video.  

 

Uber heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op zelfrijdende technologie om de kosten voor chauffeurs te drukken. Door het hele incident echter, beslisten de overheid in Arizona dat Uber geen zelfrijdende auto’s meer mocht testen.  

 

De hele kwestie laat nadenken over de vraag of digitale technologieën al dan niet nieuwe wetten in het leven moeten roepen. Zo zou het vonnis mogelijk compleet anders kunnen geweest zijn indien de zelfrijdende auto zelf ook een rechtspersoonlijkheid had.  

 

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS