Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Nokia

Interview met HMD Global: hoe Nokia nog steeds stand houdt

Redactie Smart Business

 
Binnen exact twee weken gaat het Mobile World Congress van start in Barcelona. Smart Business sprak naar aanleiding van deze heugelijke gebeurtenis met Stefan De Clerck, general manager bij HMD Global BNL, het Finse bedrijf dat werd opgericht door een aantal ex-Nokia medewerkers en dat nu een licentieovereenkomst heeft om Nokia-telefoons te ontwikkelen en te produceren.

 

Volgens de HMD Global Business Smartphone Survey 2018 voor West-Europa worden regelmatige en snelle veiligheidsupdates als een van de belangrijkste criteria beschouwd bij de aankoop van een nieuw toestel. Hoe situeert Nokia zich binnen dat criterium?

 

Puur qua naamsbekendheid is Nokia een bekend merk, wat op zich al een veilig gevoel creëert. Onze toestellen draaien op Android One. De beloften die wij voor onze telefoons maken is dat onze feature- en veiligheidsupdates voor elk toestel hetzelfde zijn, of je nu over een low-end of een duurder toestel beschikt. Aangezien voor veel consumenten veiligheid vandaag de dag een heikel punt is, is dat wel een belangrijk voordeel dat we bieden ten opzichte van de concurrentie. Wij hebben intussen ook wel bewezen dat we die belofte waarmaken: het eerste toestel dat we twee jaar geleden op de markt brachten draait ondertussen op Android 9 (Android Pie).  Veel fabrikanten starten namelijk met de belofte voor een degelijk update-beleid, maar haken daar na een jaar al mee af.

 

 

Nokia staat bekend voor zijn robuuste no-nonsense telefoons. Is er een trend in het bedrijfsleven gaande van smartphones naar dumb phones?

 

De laatste tijd is er in de media inderdaad een trend gaande omtrent digital detox, maar die trend speelt zich voorlopig voornamelijk nog af in de media. Dat zorgt er echter wel voor dat mensen zich er steeds meer van bewust worden. Toch is de houding tegenover die digitale detox meer iets in de richting van “ik ga het ooit wel eens doen”. Het heeft ook iets te maken met de druk van de maatschappij en de behoefte om af en toe wel eens de verbinding te verbreken.

 

Enerzijds ben ik van mening dat een smartphone niet minder robuust hoeft te zijn. Het design en de kwaliteit van onze toestellen is zodanig ontworpen dat die wel tegen een stootje kunnen. Zo zijn bijvoorbeeld de Nokia 6 (in 2017) en de Nokia 7 plus (2018) uitgeroepen tot de meest robuuste smartphones van de voorbije 2 jaar.

 

Anderzijds is het wel zo dat de mobiele telefoonmarkt in België het nog steeds goed doet; België is nog steeds een van de grote spelers qua mobiele telefoon markt. De mobiele sector is ondertussen een vervangingsmarkt geworden maar volgens onderzoek tekenden we in 2018 in België toch nog een 2 procent groei op in het louter mobiele telefoonsegment tegenover 2017. Dan kan je misschien nog niet meteen spreken van een echte trend, maar het toont evenwel de aanhoudende populariteit van deze toestellen aan, wetende dat de algemene markt van mobiele en smartphones samen niet meer groeit.

 

Daarnaast bieden we de voorbije 2 jaar de mobiele telefoon ook geherdefinieerd. Zo hebben we bijvoorbeeld vorig jaar nog de Nokia 8110 op de markt gebracht, een telefoon die 4G ondersteunt en die eenvoudig is in gebruik, maar waarop je dus ook je persoonlijke mailtjes kan checken of Google Maps kan raadplegen. De Nokia 8110 is een goed voorbeeld van een toestel dat de voorhoede vormt van die beweging.

 

 

Wat is het verschil tussen een “hybride” telefoon en een smartphone op het gebied van digitale detox? Bij een hybride telefoon kan je toch net als op je smartphone mailtjes checken en Whatsappen?

 

Wel, de schermgrootte nodigt niet bepaald uit om die zaken te raadplegen op je telefoon. Op een kleiner scherm heb je ook niet meteen de neiging om te gaan werken of urenlang te turen.

 

 

In de UK is Nokia zelfs het derde meest populaire smartphonemerk van 2018. Is het nostalgie, of is er meer aan de hand?

 

Die nostalgie speelt zeker mee. De merknaam Nokia is immers zo bekend. Iedereen heeft ooit wel al eens een Nokia gehad, of iedereen heeft er ten minste ooit eens eentje in zijn handen vastgeklampt om een spelletje Snake te spelen.

 

We zien vandaag dat de populariteit van een pure Android ervaring aan terrein wint. Consumenten zijn vandaag meer bewust dat een pure Android ervaring een toestel beter en sneller maakt maar hen vooral de vrijheid biedt om hun toestel helemaal volgens hun eigen smaak in te stellen, zonder overtollige apps die niet kunnen verwijderd worden. Het gegeven van veiligheidsupdates speelt ook heel erg mee. Consumenten voeren tegenwoordig veel meer uit met hun smartphone dan met hun pc. Op je smartphone doe je nu evenveel bankverrichtingen, maar heb je wel geen anti-virussoftware geïnstalleerd staan zoals op je pc. Dan is een regelmatige veiligheidsupdate heel belangrijk. Bij een Nokia-toestel zitten die veiligheidsupdates inbegrepen in de belofte van Android One: maandelijkse veiligheidsupdates én regelmatige software-updates.

 

 

Smartphone-verkopen zijn de laatste tijd wat volatiel; de prijzen zijn te hoog en de batterijen gaan lang mee, waardoor het niet nodig is om om de haverklap een nieuw toestel aan te schaffen. Welke impact heeft die trend gehad op Nokia?

 

Wij voelen niet echt dat er geen groei meer zit in Nokia-toestellen op de Belgische markt, integendeel. Zeker voor 2019 hebben wij de ambitie om een heel stuk te groeien.

 

De prijzen voor sommige smartphones zijn inderdaad wel hoog. Binnen HMD Global hebben wij de filosofie dat een toestel betaalbaar moet zijn, maar dat je afhankelijk van de prijs niet moet inboeten op kwaliteit.

 

Consumenten doen tegenwoordig wel langer met hun toestel. Ze slagen heel veel persoonlijke gegevens op in hun toestel, waardoor ze er ook tegenop kijken om een nieuw toestel te kopen en die gegevens weer opnieuw over te dragen.

 

 

Volgens de HMD Global Business Smartphone Survey 2018 voor West-Europa, hebben 85 procent van de organisaties een strategie waarbij de werknemer zijn eigen toestel mag gebruiken op het werk. Toch is de aanschaf van smartphones een belangrijk thema voor bedrijven, dat niet onderschat mag worden. Purchasing managers kiezen veelal (in 80 procent van de gevallen) voor Android-toestellen. Hoe komt dat?

 

Daar speelt in de eerste plaats de prijs mee. Met iOS kom je in een duurdere prijscategorie terecht. Daarnaast zijn B2B-aankopers geneigd zich te beperken tot een aantal merken die ze al kennen en die ze vertrouwen.

 

Ook onze updates spelen een belangrijke rol voor de consument. Als we morgen Android Pie uitrollen, kunnen we die software-update aanbieden aan zowel een Nokia uit het low-end segment als aan een Nokia toestel in de hogere prijscategorie. Dat zorgt ervoor dat een uitrol in een bedrijf ook altijd vrijwel gelijktijdig zal verlopen, ongeacht het feit dat de  CEO een duur toestel heeft, en de werknemer over een lowrange-toestel beschikt.

 

 

In hoeverre speelt het Europese karakter van Nokia een rol op de markt?

 

Nokia is het laatste Europese hardwarebedrijf in telecom. We zijn trots op dat Europese karakter, ook al zorgt het hier en daar wel al eens voor obstakels. We zouden in Europa best eens wat trotser mogen zijn op onze Europese bedrijven en er meer van bewust zijn dat wat die bedrijven aan omzet genereren, ook op één of andere manier wel terugvloeit naar Europa.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS