Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
Samsung

Samsung excuseert zich voor slechte werkomstandigheden

Sven Van Herck

 
Samsung excuseert zich voor de slechte omstandigheden in hun Zuid-Koreaanse fabrieken die ervoor zorgden dat honderden arbeiders ziek werden en stierven.

 

Samsung heeft zich formeel verontschuldigd als deel van een overeenkomst die het bedrijf gemaakt heeft met zieke arbeiders die werkten in de chip-en displayfabrieken van het Zuid Koreaanse bedrijf. Samsung zal ook alle zieke werknemers een vergoeding uitbetalen van maximaal 117.000 euro voor het einde 2028.

 

De regeling maakt een einde aan 11 jaar hard werk van de Koreaanse belangenbehartigingsgroep Sharp. Oprichter Hwang Sang-gi werkt al sinds 2007 aan deze zaak en werd zelf het slachtoffer van de omstandigheden, hij verloor immers zijn dochter aan leukemie in datzelfde jaar. Volgens hem is hij zeker niet alleen, zo’n 200 werknemers zijn sinds 1984 ziek geworden en 70 hiervan zijn reeds overleden. Al wie in die tijd ziek is geworden en minstens één jaar voor Samsung werkte, kan nu aanspraak maken op de vergoeding. Een advocatenkantoor uit Seoul zal de aanvragen objectief beoordelen.

 

Voor Sang-gi zijn de excuses alvast weinig waard, volgens hem is “geen excuus goed genoeg als je rekening houdt met de deceptie en vernedering die de werknemers de voorbije elf jaar hebben moeten doorstaan, alsook de pijn van de ziektes en het verliezen van geliefden”.

 

Kinam Kim, CEO van de Device Solutions Division van het bedrijf, zei tijdens zijn publieke verontschuldiging dan weer dat het bedrijf onvoldoende moeite had gedaan om de pijn van de werknemers en hun familie te verstaan. Het bedrijf zal de richtlijnen voor compensatie later deze maand publiceren op hun website, waarop men ook een open brief met verontschuldigingen kan verwachten.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be
 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS