Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
proximus

Proximus Think Things 2018: “We leven in een boeiende tijd.”

Valérie Deridder

 
Gisteren was Smart Business te gast op het Proximus Think Things event, een evenement dat volledig in het teken stond van de IoT-tak van Proximus.

 

Klant is koning. Tijdens haar speech kon Proximus-CEO Dominque Leroy het niet sterker beklemtonen: “we hanteren een steeds klantgerichtere aanpak.” De CEO benadrukte dat we “in boeiende tijden leven”, “dat de toekomst erg veel kansen biedt”, en dat we daar vooral “samen over moeten nadenken.”

 

Misschien daarom ook niet al te verwonderlijk dat de hele conferentie bestond uit IoT-use cases van klanten; samen nadenken hebben ze duidelijk gedaan.

 

Op het event werden voornamelijk use cases van de verschillende Proximus-partners voorgesteld, waarbij de kern van de boodschap mooi werd samengevat door Tom Balanck, head of procurement & supply chain bij Bombardier; “als klant hoef je geen expert te zijn in IoT om van die toepassingen gebruik te maken, maar kan je gewoon steunen op de expertise van partners zoals Proximus.”

 

Toch wist Balanck goed waarover hij het had en legde hij moeiteloos de IoT-reis van zijn bedrijf Bombardier uit. Bombardier is een fabrikant van vliegtuigen en treinen en investeert de laatste jaren sterk in digitale transformatie. Zo werd bijvoorbeeld IoT toegepast in de supply chain van Bombardier, dit alles in samenwerking met Proximus.

 

Voor het hele project werden er sensors op de sporen geïnstalleerd, die dan werden aangesloten op het Proximus network en de SAP-cloud, en waarbij meteen geregistreerd kon worden welke behuizing op die locatie op het spoor gebruikt werd.

 

Dat is echter niet de enige toepassing die toegelicht werd. Zo maakt Mobility Brussels ook gebruik van de analytics- en IoT-toepassingen van Proximus. Data engineer Karl Determe wond er geen doekjes om. “De beste manier om mobiliteitsproblemen te verhelpen is aan de hand van data.”

 

Determe legde uit dat het nuttig is om eerst te registreren waar zich de drukste verkeersknooppunten bevinden. Zo wordt er bijvoorbeeld gemeten hoeveel personen in de ochtendspits naar het Europese district pendelen, en waar die pendelaars vandaan komen. Eens je over die gegevens beschikt, kan je ook aanpassingen gaan doorvoeren aan het verkeer om de mobiliteit te optimaliseren.

 

Verder maken ook dronebedrijf PwC en bouwbedrijf BESIX gebruik van de IoT-oplossingen van Proximus. Zo introduceerde BESIX bijvoorbeeld de opvallende term “smart building.”  Toch hoeven niet alleen industriële toepassingen baat te hebben bij IoT: ook het internationale platform voor kunstonderzoek IPARC maakt gebruik van de IoT-oplossingen van Proximus.

 

Dat ook reclame en marketing handig omgaat met big data en analytics, is een vaststaand feit. JCDecaux, fabrikant van grote reclamepanelen heeft daarom ook sensoren aangebracht op die panelen, zodat makkelijk geregistreerd kan worden wie hun reclameboodschappen nu precies ziet.

 

Proximus biedt daarop aansluitend de analytics aan; geanonimiseerde gegevens worden aangevuld met profielgegevens (jong, oud, sociale klasse, …) Volgens JCDecaux zijn die socio-demografische gegevens hoogstnodig om een prijsinschatting te maken, maar ik dacht daar even aan de GDPR, en in hoeverre de richtlijnen in dit geval worden nageleefd. Want gegevens anonimiseren en ze dan koppelen aan profielgegevens, dat klinkt verdacht veel als Cambridge Analytica.

 

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS