Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Test Aankoop eist 200 euro terug per bedrogen Facebooker

Valérie Deridder

 
Consumentenorganisatie Test Aankoop heeft naar aanleiding van het Cambridge Analytica-schandaal een groepsvordering ingesteld die 200 euro schadevergoeding eist voor elke Facebook-gebruiker die slachtoffer werd van het gebeuren.

 

Ondertussen hebben er volgens De Morgen al meer dan 33.000 mensen interesse getoond in de actie. Toch zal het nog eventjes duren voor het proces rond is, als dat er dan ooit van zal komen; Facebook erkent namelijk de bevoegdheid van de Belgische rechtbanken niet.

 

Simon November, woordvoerder van Test Aankoop stelt dat er in het kader van het Cambridge Analytica-schandaal “sinds 2014 meer dan 50 miljoen gebruikers er werden ingeluisd.” De consumentenorganisatie heeft daarom nu zusterorganisaties in Italië, Spanje en Portugal aangesproken en stuurde samen met hen een formele ingebrekestelling naar Facebook.

 

Test

Simon November, woordvoerder Test Aankoop

 

Daarin stelden de organisaties de vraag welke maatregelen het sociale mediaplatform nu zou nemen om de geleden schade van de consumenten te herstellen. Op die eerste aanleg kwam geen reactie, waardoor Test Aankoop zich genoodzaakt zag op 25 juni een verzoek tot collectieve rechtsvordering in te dienen bij de rechtbank van koophandel. Dat verzoek werd een week geleden ingeleid.

 

Volgens Simon November bleek toen al dat Facebook de bevoegdheid van de Belgische rechtbanken betwist. De Brusselse rechtbank beraadt zich nu een maand over een mogelijke conclusiekalender. Toch houdt Test Aankoop voet bij stuk. “Wij eisen een compensatie van 200 euro per consument voor dit misbruik van persoonlijke gegevens.”

 

“Mensen staan daar niet bij stil, maar onze gegevens zijn geld waard”, aldus November. En om het allemaal nog wat wraakroepender te maken: “Facebook heeft daar (met die gegevens, nvdr) al heel wat geld mee gemaakt.” De woordvoerder laat weten dat je je nog steeds kan inschrijven voor de actie.

 

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS