Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Elon Musk wil Tesla privatiseren, aandelen schieten de hoogte in

Valérie Deridder

 
De CEO van Tesla heeft laten weten dat hij overweegt om Tesla van de beurs te halen. Dat zou de grootste deal ooit van die aard zijn.

 

Op die manier zouden de elektrische wagens niet meer onder het alziend oog van Wall Street staan, en zou Tesla zich vrijer kunnen bewegen tijdens een snelle groeiperiode onder sterke financiële beperkingen.

 

Twitter en businessplannen 

 

Musk trok naar Twitter om de wereld op de hoogte te brengen van zijn volgende businessplan. “Overweeg om Tesla te privatiseren aan 362 euro.  Financiering ligt al vast.” Als de aandelen 420 dollar waard zijn, dan zou een mogelijke deal er eentje van 62 miljard euro in totaal zijn.

 

Musk publiceerde een uur later een brief op de blog van Tesla, waarin hij uitlegde dat privatisering “de beste stap vooruit was”. Een dergelijke zet zou er namelijk voor zorgen dat Tesla ongemoeid kan blijven voortbestaan, zonder dat het bedrijf teveel wordt lastiggevallen door kortetermijndenken. Een uiteindelijke beslissing over de toekomst van Tesla is echter nog niet gevallen.

 

Op Twitter werd Musk dan ook al haastig gevraagd of hij in een dergelijk scenario dan ook CEO van Tesla zou blijven. Er zou “geen verandering” zijn, luidde Musks antwoord.

 

 

The perks of privatisation 

 

De aandelen van Tesla sloten aan 327 euro. Dat is een toename van 11 procent, en ligt net onder Tesla’s record.

 

Musk heeft het de laatste tijd zwaar te verduren gehad. Zo moest hij zijn verlieslijdende bedrijf omtoveren naar een producent die aan hoge volumes auto’s van de band weet te rollen. Daarnaast was er ook nog het schandaal rondom Musks beledigingen aan het adres van een reddingswerker in Thaïland.

 

Tesla krijgt steeds meer concurrentie van andere autofabrikanten. Zo hebben ook Europese fabrikanten als Audi en Jaguar het plan opgevat om hun productie van elektrische wagens te intensiveren. In het komende jaar zouden die rivalen enkel toenemen in aantal.

 

Privatisering is een goede manier om als bedrijf te vermijden dat je continu op de vingers wordt getikt. Musk zou daar zeker gebruik van kunnen maken om te focussen op Tesla’s productiedoelen. De Tesla-CEO heeft het namelijk al openlijk aan de stok gehad met wetgevers, critici en journalisten.

 

Als Musk er ook effectief in slaagt om Tesla te privatiseren, zou het de grootste opkoop ooit zijn in de geschiedenis. Daarmee steekt het met gemak de deal van Texas Power Utility Energy Future Holdings voorbij. Die kwam onder de hamer voor 39 miljoen euro.

 

Was het allemaal in kaart gezet?

 

Verschillende bankiers in Wall Street – die trouwens liever anoniem wensen te blijven – laten weten niet op de hoogte te zijn geweest van de plannen van Musk. Verschillende onder hen drukten dan ook hun sceptische kijk over de zet van Musk uit.

 

Of Musk is niet zo goed in zakendoen – wat tegen te spreken valt –  of hij is er net uiterst gewiekst in. Na zijn uitspraken op Twitter sprongen de aandelen van Tesla namelijk zo’n 11 procent de hoogte in. Dat was misschien wel het verhoopte effect van zijn Twitter-post.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS