Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 
5G

Hoe de combinatie van 5G en AI furore maakt in de telecom-industrie

Valérie Deridder

 
Je hebt waarschijnlijk al een paar keer meegemaakt dat Siri je niet helemaal begrijpt, of dat die ene chatbot een net iets minder relevant antwoord geeft. Het woord ‘bank’ kan immers twee betekenissen hebben naargelang de context, en onze spraakassistenten of chatbots raken daar soms wel al eens de draad door kwijt.

 

Hoewel het meestal nog steeds mensen zijn die met elkaar talige gegevens uitwisselen, doen we dat steeds vaker met machines. En net zoals het bij mensen van belang is dat je ‘op dezelfde golflengte zit’ wanneer je met elkaar spreekt, is dat in feite niet anders bij machines. Hoe raken we op dezelfde golflengte met onze kunstmatige assistenten?

 

Harder, better, faster, stronger

Volgens Bob Rogers, hoofd data scientist bij Intel Data Center Group, is context begrijpen eigenlijk even cruciaal voor kunstmatige intelligentiemachines als bij menselijke interactie. Rogers heeft een antwoord op die contextproblematiek: volgens hem is 5G namelijk perfect uitgerust om kunstmatige intelligentie nog slimmer, nog bruikbaarder en nog overheersender te maken dan vandaag al het geval is. Harder, better faster, stronger. “De mogelijkheid om context te begrijpen, verandert hoe we communiceren met onze computers.” Aldus Rogers. Dat wil ook zeggen dat persoonlijke assistenten zoals Siri of Bixby ons beter zullen begrijpen aangezien ze de betekenis nu sneller uit de context kunnen afleiden.

De mogelijkheid om toegang te verkrijgen tot aanvullende informatie, oftewel ‘context’, zal kunstmatige intelligentie-toestellen dus in staat stellen om hun omgeving te begrijpen waarin ze zich bevinden. Afhankelijk van hoe het woord ‘tablet’ wordt gebruikt, zou je persoonlijke assistent kunnen denken dat het om handcomputer, een stuk chocolade of een pilletje gaat. Maar wanneer een persoon zich in een dokterspraktijk bevindt, en hem of haar wordt gevraagd een ‘tablet’ in te slikken, weet die persoon al onmiddellijk dat het niet om een iPad gaat. 5G zou een dergelijk begripsniveau ook mogelijk maken voor kunstmatige intelligentiemachines, wat hen tot betrouwbare assistent maakt in allerlei denkbare situaties.

 

Nog geen knip voor de neus

Een 5G-verbinding heeft namelijk meer bandbreedte en een lagere latentie dan huidige draadloze netwerkverbindingen, waardoor het bepaalde data zoals contextuele gegevens sneller zal overdragen dan een 4G-verbinding. De eerste gedegen 5G-verbinding wordt pas verwacht voor 2020, waardoor technologieën die erop steunen, zoals bijvoorbeeld een verbeterde spraaktechnologie, ook tot die tijd op zich zullen laten wachten. Die lagere latentie is een cruciaal element voor de technologie. Met latentie wordt verwezen naar de tijd die het duurt om data van het ene apparaat naar het andere te sturen. Bij een 4G-netwerk duurt dat 50 milliseconden, een 5G-netwerk verstuurt data in 1 milliseconde. Op die korte tijdspanne heeft je spraakassistent of chatbot al genoeg informatie uit de omgeving gefilterd om je perfect van dienst te zijn.

 

Trial and error

Dat de spraaktechnologie vandaag nog moeite heeft met linguïstieke problematieken zoals homoniemen of contextuele gegevens is niet verwonderlijk. Computers zijn namelijk geprogrammeerd om gestructureerde informatie te verwerken en doen het voornamelijk goed wanneer gegevens op een consistente, ‘standaard’ manier worden aangereikt, zoals dat bij cijfers en berekeningen het geval is. Mensen echter, zijn het gewoon om ongestructureerde informatie te verwerken en vinden moeiteloos hun weg in een mengelmoes van audiovisuele, tekstuele en numerieke bronnen. “Kunstmatige intelligentie begint net zijn draai te vinden met ongestructureerde informatie.” zegt Rogers. Daarbij verwijst de datawetenschapper specifiek naar sociale platformen die gebruik maken van artificial intelligence voor gezichtsherkenning en het taggen van foto’s.

Uiteindelijk zal de combinatie van 5G met kunstmatige intelligentie de toestellen ook zelflerend maken. “De volgende generatie AI-apparaten zal nieuwe informatie gebruiken om zo steeds meer begrip over hun omgeving op te bouwen”, aldus Rogers. Het zal spraakassistenten de mogelijkheid geven om inzicht te krijgen in de omgeving van hun eigenaar, en dit op alle mogelijk momenten. Door middel van het trial and error principe, kunnen de soms hilarische verkeerde interpretaties van Siri of Bixby nuttige leermomenten zijn. Rogers; “Verkeerde antwoorden zorgen er net voor dat het algoritme verbeterd wordt.”

 

Chinese krachtpatserij

Ook het Chinese telecommunicatiebedrijf Huawei wil zichzelf op de kaart zetten als ‘niet enkel’ een bedrijf dat toestellen produceert en gaf eerder dit jaar ook te kennen dat het de combinatie 5G en kunstmatige intelligentie volop onderzoekt. Huawei vindt namelijk dat er in de kern van het netwerk zelf al AI-controlesystemen moeten verwerkt zijn, wat betekent dat de kunstmatige intelligentie zich al op de cloud backend zal bevinden en dat het een sleutelrol zal innemen op het apparaat. De laatste toestellen die Huawei op de markt brengt, zijn trouwens allemaal uitgerust met AI-datachips.

Executive Board director van Huawei, Ryan Ding, heeft het net als Rogers ook over het belang van een lage latentie, en dus een snellere overdracht. Dat er verschillende voordelen verbonden zijn aan kunstmatige intelligentie zoals een verbeterde cyber security, een meer doorgedreven gezondheidszorg en een hogere graad van automatisering, is duidelijk. “Door artificial intelligence en haar vele voordelen te combineren met 5G, kunnen we de waarde van een netwerk maximaliseren”, aldus Ding. Hoewel de snellere data-overdracht van 5G als muziek in de oren klinkt, moet er wel een kanttekening gemaakt worden bij de mogelijke gevolgen. Zo werden er eerder dit jaar in Sheffield, een stadje in het Verenigd Koninkrijk, duizenden bomen omgehakt. De blaadjes zouden namelijk een goede 5G-ontvangst tegenhouden. Zuurstof inruilen voor snellere data-overdracht? Misschien toch maar eens twee keer nadenken of die technologie niet verbeterd kan worden.

 

Geen one way street

In februari dit jaar deed ook Ericsson tijdens het Mobile World Congress een nieuwe benadering uit de doeken, waarbij kunstmatige intelligentie een speerpunt van hun nieuwe markstrategie uitmaakt. De invoering van kunstmatige intelligentie zal volgens Ericsson “netwerken in staat stellen om hun efficiëntie continu te verbeteren”. Dat kan uiteindelijk leiden tot stabielere netwerken voor consumenten en bedrijven, en voor een efficiëntere maximalisering van 5G in het algemeen.

Dat kunstmatige intelligentie dus ook kan ingezet worden om 5G te optimaliseren, en niet alleen zelf van 5G gebruikt maakt om snel contextuele gegevens te verwerken, toont aan dat de combinatie tussen 5G en AI geen one way street is. Kunstmatige intelligentie en 5G gaan als het ware een kruisbestuiving aan waarbij ze elkaar continu optimaliseren.

 

5G en AI: toekomstmuziek?

Vandaag de dag komt er bij quasi elk cellulair netwerk een rudimentaire vorm van kunstmatige intelligentie kijken. Met de uitdagingen en vereisten van onze digitale wereld, is dat echter nog steeds onvoldoende voor een 5G-netwerk, en wordt er gerekend op een volledige AI-functionaliteit. De grote telecomspelers zoals Huawei en Ericsson hebben al begrepen dat de toekomst in een combinatie van 5G en AI zit, en onderzoeken volop de mogelijkheden. Aangezien de eerste betrouwbare 5G-verbinding pas verwacht wordt in 2020, zullen de grote telecomspelers tot die tijd hun technologie blijvend verfijnen en afstemmen met kunstmatige intelligentiebedrijven. De combinatie 5G-Ai zal dus pas vanaf 2020 gedemocratiseerd worden en meer toegankelijk zijn voor het grote publiek. Dat opent ook perspectieven voor KMO’s en startups, die door ultrasnelle netwerken, snellere automatisering en verbeterde spraakassistenten nu ook meer tijd krijgen voor de interpersoonlijke aspecten van hun business. Mooie toekomstmuziek dus.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS

Interview met Jonas Dhaenens, CEO van Combell; “Ik heb altijd nieuwe uitdagingen nodig.”

21 Januari   |